PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN

NETWORKEDBLOGS

BLOGGERS 1 MALAYSIA IKUT SAYA, SAYA IKUT ANDA JUGA

Sunday, November 20, 2011

CIKGU SEKOLAH BIADAP, LEMPAR DUIT BANTUAN KERAJAAN RM100.!!!


Menjadi seorang Cikgu seharusnya dapat mengawal perasaan marahnya apabila berada didalam sekolah yang diajarnya, ini tidak, menunjukkan pula sikap biadapnya kepada para ibubapa. Sehingga melemparkan wang bantuan yang telah dipotong kononnya hutang para ibubapa kepada pihak sekolah.

Kenapakah perkara sebegini boleh berlaku, seorang guru menunjukkan contoh yang tidak baik pula. Kenapakah cikgu ni amat biadap sekali, dah lah potong duit bantuan persekolahan yang diberikan kerajaan Pusat sebanyak RM100 kepada murid sekolah.

Keduanya pula, melemparkan duit tersebut seolah-olah wang tersebut tiada nilai bagi cikgu sekolah tersebut. Bukankah wang itu untuk meringankan para ibubapa dalam kos perbelanjaan persekolahan anaknya. Cikgu bingai ni letak otaknya kat mana, kat bontot ke..??

Ataupun cikgu biadap ni sedang berpolitik agar para ibubapa menjadi marah terhadap duit bantuan kerajaan Pusat tersebut..?? Macam duit bapak dia pula dibuatnya..!!!

PAGOH: “Saya terkejut kerana guru besar sanggup melemparkan wang RM26 di depan kami dan melayan seperti pengemis, sedangkan kami ke sekolah kerana mahu menuntut hak anak mendapat RM100 seperti mana diterima pelajar lain,” kata Azman Salleh, 38, bapa seorang murid yang kecewa wang pemberian kerajaan kepada anaknya dipotong tanpa alasan munasabah.

Menurut Azman, anaknya, Ainul Akmal, 8, hanya menerima RM56 kerana pengurusan sekolah memotong RM44 dengan alasan untuk melunaskan hutang buku rampaian. Potongan itu memeranjatkan Azman dan isteri, Norizan Mohd Mustafa, 38, kerana apa diketahui mereka, tiada sebarang hutang buku yang masih belum dilunaskan.

Azman berkata, Selasa lalu dia pergi ke sekolah untuk mengambil wang seperti diarahkan tetapi terkejut apabila hanya menerima separuh daripada jumlah asal.

Katanya, dia ada bertanyakan guru mengenai hutang dimaksudkan tetapi tidak mendapat jawapan meyakinkan. “Pengurusan sekolah memaklumkan hutang buku rampaian Ainul tahun ini belum dijelaskan sedangkan saya dan isteri sudah membayarnya.

“Lebih pelik, anak saya juga tidak pernah mendapat buku rampaian dimaksudkan sehingga tamat persekolahan tahun duanya. Jika benar kami masih mempunyai hutang, mengapa pengurusan sekolah tidak mengeluarkan sebarang surat untuk memaklumkan perkara itu sebelum ini?” katanya.

Tidak puas dengan penjelasan itu, Azman berkata, dia sekali lagi pergi ke sekolah berkenaan, semalam, namun kecewa apabila guru besar melayannya seperti pengemis selain mengeluarkan kata-kata yang menyinggung perasaan mereka sekeluarga.

Katanya, kejadian berlaku di pejabat itu turut disaksikan isteri, kerani dan kakitangan sekolah berkenaan. “Saya meminta secara elok baki duit anak kerana Ainul tidak pernah mendapat buku rampaian dimaksudkan.

“Namun, guru besar itu tiba-tiba melenting dan mengeluarkan duitnya sendiri sebanyak RM26 sebelum melemparkannya kepada kami.

“Saya begitu terkejut dengan tindakannya itu. Inikah sikap seorang guru yang selama ini diagungkan sebagai pendidik bangsa?” katanya yang membuat laporan polis pada hari sama.


SUMBER
METRO HARIAN

14 comments:

Mohd said...

Mahyudin kena buang terus guru besar ini utk menjaga maruah warga pendidik.
Tak apa korbankan seorang yg jelas bahlol utk meraih undi dpd guru2 dan ibubapa utk PRU13 nanti!

Anonymous said...

itulah dinamakan guru hampehhh...

tulvovuldo said...

SEBENARNYA SY AMAT TERKILAN SIKAP DAN SEORG GURU YG SEBEGINI RUPA!!..APA SALAH NYA JWB SOALAN IBU BAPA TADI DGN BAIK..TK RUGI DUIT PUN.SY SYORKAN SUPAYA GURU NI DIAMBIL TINDAKAN TATATERTIB..

Abd Razak said...

anak murid kencing berdiri cikgu kencing berlari habis basah seluar cikgu tu.
kesimpulanya anak murid lebih bermaruah dari cikgu besar dia
pukimak!! dah dapat gaji besar naik gaji dan bonus tiap2 tahun dok besar kepala.

zali said...

penyabar betul bapa budak tu . kalau aku la . memang aku ludah muka cikgu tu .memang penyokong pembangkang tu , muhyidin tk patut simpan cikgu mcm ni , sepatutnya tukarkan ke pendalaman sabah sarawak , baru dia tau langit tu tinggi rendah .memang sial cikgu mcm ni. tuiih.

zali said...

betulla abd razak aku setuju benar . dasar tak sedar di untung .

hangkedee said...

Apa kah maksud di sebalik.KAJIAN guru berkerja 9 jam di berhentikan serta merta????? lu fikirlah sendiri.

Anonymous said...

Cadangan kerja 9 jam bagi guru sewajarnya diteruskan. Ini boleh mengurangkan sedikit sebanyak simpanan lemak dalam badan2 guru yang menyebabkan otak jadi lunyai dan jadi banyak songel.

Tidak dinafikan banyak guru menyokong PAS & PR berbanding dengan agensi2 kerajaan yang lain. Ini adalah kerana mereka terlalu banyak masa terluang untuk berMLM & berpolitik & buat demand kenaikan gaji setiap tahun walaupun kerja hanya menggunakan mulut bermodalkan air liur.

Perkara yang berlaku spt di atas boleh diandaikan penyelewengan wang bantuan kerajaan serta berniat sabotaj dari dalam.

Lu PK lah sendiri.

JanganJadiKeldai said...

Sudah cukup 'besar'kah gurubesar itu?

ahlee said...

CIKGU ni ada masaalah MENTAL kot terok bini anak beranak kena belasah agakanya?

Anonymous said...

gua tak hairan dengan perangai guru ni...sbb dia orang la yg paling ramai menyokong pembangkang PAS @ PKR pada PRU yang lepas..

PemikirpolitikJerantut said...

GB tu sangap bini x emboh layan mlm jumaat baru ni tu...hehe

Anonymous said...

Ini bukan Guru Besar....ini Guri(Tempayan) Besar.Ape punya bingai perangai GB ini.Betul.....sya sokong GB sperti ini kena buang terus.Kalau ya nak jelas balik baki wang itu hulurkanlah secara baik.Ini di buang....his...malu le perangai cikgu macam ni.Kalu cikgu/guru dia takan buat begitu.Dia ni tak layak sebenarnya jadi GB/Guru.Memalukan profesyen perguruan.Kita guru kalau orang marah pun kita senyum.Orang senyum kita lagi kena senyum.Ambil tindakan ikut peraturan.Bingai punnya GB.Ini GB kena jadi GB di sekolah dimana lembu yg jadi muridnya.Kerbau jdi gurunya.Malu weh!

Anonymous said...

Guru Besar atau Guri@Tempayan Besar ini menghidap darah tinggi kot atau lupa makan ubat. Untuk pengetahuan massa, ramai guru kita menghidap pelbagai penyakit dan asyik cuti sakit sepanjang masa tapi masih berminat nak sambung perkhidmatan hingga 60 tahun. Inilah yang melucukan dan patut difikir2kan. Saya juga setuju benar ttg ramai warga guru yang menjadi kaki sabotaj dasar kerajaan atas sebab-sebab politik, tidak dinaikkan pangkat, cemburu dan sebagainya serta bebal. Yang paling sedih, banyak usaha kerajaan untuk memajukan rakyat disabotaj oleh kakitangan kerajaan sendiri, dan tiada tindakan diambil. Wallahualam

There was an error in this gadget

TOP HOT ARTIKEL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...