PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN

NETWORKEDBLOGS

BLOGGERS 1 MALAYSIA IKUT SAYA, SAYA IKUT ANDA JUGA

Saturday, September 3, 2011

INILAH SEBENARNYA MAT INDERA, WAHAI MAT SYABU...!!!?



Nama penuh: Ahmad bin Indera, berdarah pahlawan daripada keturunan datuk bentara husin lela pahlawan siak seri inderapura yang menjadi panglima kanan sultan sharif di siak.

Memiliki sifat terpuji seperti lemah lembut, peramah, mudah tersenyum, suka melawak, tidak mudah marah dan tidak gemar menyakiti hati orang lain.

Seorang hafiz al-quran, gemar bernasyid, berkasidah dan berzanji. berguru kepada kiayi haji fadzil bentan yang menjadi salah seorang guru dan penasihat dymm sultan ibrahim. Dilahirkan pada 1920 di kampung gombak, peserai, batu pahat.

Menamatkan persekolahan peringkat darjah enam sekolah agama pada tahun 1937, dan bertugas sebagai seorang guru agama di parit setongkat, muar. Melibatkan diri dalam politik dengan tujuan memerdekakan tahahair daripada penjajahan inggeris.

Menjadi ahli sayap pemuda parti kebangsaan melayu malaya (PKMM) yang dipimpin dr burhanuddin al-helmy dan ishak haji mohammad, dikenali sebagai angkatan pemuda insaf (API), atau dikenali sebagai angkatan pembunuh inggeris oleh golongan pemuda fanatik

Mat indera telah masuk ke hutan dan meneruskan perjuangan secara gerila pada bulan jun 1948, mungkin terpengaruh dengan perjuangan indonesia menentang belanda, dan bergerak di daerah muar, sekitar kawasan lenga, pagoh, jorak, bukit kepong dan poris. satu2nya gerila di hutan ialah kumpulan orang2 cina dikenali sebagai bintang tiga.

Nak taknak mat indera perlu membina hubungan dengan mereka sebagai pelindung walaupun hakikatnya matlamat perjuangan berbeza, lalu mat indera dicop sebagai komunis yang ganas, berbahaya dan tidak beragama. Mat indera menjadi ketua komunis melayu bagi daerah muar,batu pahat dan melaka.

Dikaitkan dengan peristiwa serangan balai polis bukit kepong. sebaliknya menurut saksi, seorang anggota polis marin bernama abu bakar yang terselamat dalam serangan, mat indera tidak menyerang, sebaliknya melindungi dan menyelamatkan keluarga anggota polis.

Mat indera memang bertanggungjawab mengarahkan serangan tetapi arahan yang diberikan ialah untuk menangkap beberapa orang anggot polis yang berjudi dan mabuk pada malam tahun baru cina, sebaliknya orang2 cina di bawah arahan beliau telah membuat pakatan rahsia dan mengingkari perintah lalu membakar dan membunuh polis.

Inggeris ambil kesempatan untuk mengukuhkan dakwaan keganasan mat indera, lalu menawarkan $75,000 sebagai hadiah tawaran penangkapan. mat indera dikatakan mempunyai ilmu ghaib dan telah beberapa kali terlepas daripada tangkapan.

Namun salah seorang pengikutnya bergelar mat tukyo telah ditangkap inggeris dan dipujuk utk menangkap mat indera. mat tukyo berunding dengan 2 org lagi bernama beladang dan misban. bersetuju menerima tawaran setelah permintaan mereka untuk diberi ganjaran sekeping tanah untuk tapak rumah dan kebun diterima oleh inggeris.

Pada malam 14 oktober 1952, mat indera diajak ke sebuah perjumpaan di kampung seri medan, dan dihidangkan tempe goreng dan air kopi yang bercampur dgn kecubung, menyebabkan rasa ngantuk dan mabuk, maka segala tangkal dicabut dan beliau ditewaskan. Tangan diikat dgn lalang dan dibawa ke balai polis seri medan. dipercayai kehilangan tangkal dan ikatan lalang menggugurkan semua kekuatan ilmu kebal.

Mat indera dipamerkan. ada yang suka, ada yang sedih. beliau dipenjarakan di beberapa tempat, dari batu pahat ke Johor Bahru, Pulau Pinang, Pudu dan Taiping. dalam penjara didera. Akhirnya hukuman gantung sampai mati dilaksanakan pada jam 11 malam 30 januari 1953 di penjara taiping. Ke esokan hari, dikebumikan di kampung jambu air, taiping.

Emtahlah.., masalahnya sekarang, inginkan kemerdekaan negara daripada siapa. Mana lagi baik..??

Daripada Inggeris sendiri ataupun komunis yang ada rancangan jahat disebaliknya, untuk menewas dan membunuh bangsa Melayu. Inilah perjanjian yang telah tersalah catur oleh Mat Indera, janjinya kepada pihak komunis untuk merancang perkara lain hanya menangkap, tetapi puak komunis cina telah membuat rencana membunuh dan membakar kesemuanya.

Janji yang tak ditepati oleh juak komunis kepada Mat Indera..bukankah begitu..??

Seperti Mat Syabu sekarang membuat rangkaian dengan komunis DAP yang akan membuat langkah yang sama mempergunakan si kaki syabu ni untuk menjahanamkan Melayu..!!!

11 comments:

anti bohmau said...

mak datuk! pakai tangkal segala???? biar betul?

orang2 yg memakai tangkal, azimat & pendinding ni sebenarnya taksub kebal! ke bebal? betulka alim & pandai agama? tp mengapa memakai tangkal? & bila tangkal tak ada, kebal pun hilang jadi bebal? bukankah mempercayai perlindungan tangkal, azimat & sesuatu yg bukannya dari Allah itu SYIRIK????

apahal pulak berkolaborasi dgn komunis? terpaksa atau rela hati?

YY said...

Terbaik bro...

arcadia said...

dulu² mmg banyak pakai tangkal nie. time aku bebudak dlu pun dlm taun 80an pun banyak lagi tangkal~ tangkal tuk elak kne cacing pun ade. tp skang nie yg duk gen tangkal nie 2 kaum jer artis n ahli politik XD

AKU BENCI PAS BODOH said...

celako punya Mat syabu ais ni.

Anonymous said...

Kata ayah ku seorang pejuang kemerdekaan:

Jangan lah bagi China memerintah kerana mereka telah berpeluang memerintah selama 14 hari sebagai Bintang Tiga iaitu sebaik saja Jepun kalah dan meninggalkan Tanah Melayu sebelum sampainya British kembali memerintah.

Termasuk menyerang Bukit Kepong dan lain lain keganasan.

Insaflah wahai Melayu.

Ular Menyusur Akar said...

Mat Indera nie dah macam nuar. Suka nak ajak musuh negara untuk menawan negara. Kebal, mati juga. Hanya Allah yang kekal.

PAS BINGAI said...

Haram jadah punya komunis..

Anonymous said...

Pendek akal punya Mat Syabu. Macam ni orang no. 2 PAS? Kalau PKM menang dalam menentang British zaman darurat dulu Malaya jadi Komunis lepas tu ikut Revolusi Kebudayaan Komunis China tahun hapuskan kebudayaan bangsa dan agama. Mat Syabu mungkan hari ni nama Mou Sai Bu dan tuhan dia Mou Tze Tung kalau PKM dapat Malaya daripada British dulu.

http://mulutmelayu-realiti.blogspot.com/ said...

Ini bukan gambar muka Indera bang. Itu muka blogger PAS yang telah diphotoshopkan.... Aritu dia ada kes polis masuk mahkamah bang....

Anonymous said...

Berjuang utk kemerdekaan adalah mulia. Tapi jlnnya juga perlu mulia. Spt nak pergi Hj ke Mekah, adalah mulia. Nak pergi tu mesti dgn titik peluh yg bersih bukan dgn cara yg kotor. Apakah kita perlu halalkan cara asal matlamat tercapai...Fikir kan sendiri

Anonymous said...

Skrg paka tangkai kat kote.Bagi pawe bile henjut Cina doll.

There was an error in this gadget

TOP HOT ARTIKEL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...