PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN

NETWORKEDBLOGS

BLOGGERS 1 MALAYSIA IKUT SAYA, SAYA IKUT ANDA JUGA

Saturday, September 10, 2011

BEGINIKAH CARANYA MAT INDERA SELAMATKAN POLIS..??



Anak kedua kepada anggota polis yang terselamat dalam peristiwa Bukit Kepong, Allahyarham Yusoff Rono mengakui bapanya itu pernah diselamatkan Mat Indera selepas serangan berkenaan. Nazir Yusoff, 54, berkata, arwah bapanya itu pernah menceritakan tindakan Mat Indera menyelamatkan dia ketika diacukan banet oleh seorang anggota komunis.

Bagaimanapun, katanya, tindakan tersebut disebabkan Mat Indera sudah mengenali bapanya yang pernah bersama-sama bekerja sebagai buruh di Pelabuhan Muar sebelum berkhidmat sebagai anggota polis.

Nazir yang kini menetap di Sungai Duyong, Kandang Melaka, di sini berkata, menurut arwah bapanya, selepas serangan pada 23 Februari 1950 itu, bapanya antara empat yang terselamat.

“Apabila pertempuran berhenti, bapa saya berada dalam himpunan mayat-mayat. Ketika anggota komunis membuat pemeriksaan, mereka dapati bapa saya masih hidup.

“Salah seorang anggota komunis mengacukan banetnya kepada bapa saya, sementara tiga lagi anggota polis yang terselamat berjaya terjun ke dalam sungai,” katanya.

Walaubagaimanapun menurut Nazir, ketika itu bapanya sudah cedera teruk ditembak oleh puak komunis, setelah ditarik dari kubu di bahagian bawah, selain tangan kirinya patah terkulai terkena tembakan. Sementara kaki kiri serta matanya turut cedera terkena serpihan bom.

“Ketika itulah, bapa saya didatangi Mat Indera. Disebabkan dia kenal bapa saya, dia menghalang komunis daripada membunuhnya dengan berkata ‘yang sudah tu sudahlah’ kepada anggota komunis berkenaan,” katanya.

Nazir berkata demikian sebagai memberi penjelasan berikutan kenyataan adik kepada Mat Indera, Baharom Shah Indera, 65, dalam Sinar Harian semalam yang mendakwa abangnya itu telah menyelamatkan Allahyarham Yosoff.

Allahyarham Yusof yang ketika itu berusia 27 tahun merupakan seorang daripada empat anggota polis terselamat ketika peristiwa serangan itu.

Malah, dia juga kekal sebagai satu-satunya anggota yang terus berkhidmat dalam pasukan polis selepas peristiwa berdarah itu Ini menunjukkan semangat berjuang menentang komunis masih lagi kuat dihati beliau walaupun sedar diselamatkan Mat Indera yang menjadi talibarut komunis.

Beginikah yang dimaksudkan Mat Indera menyelamatkan polis setelah bapanya sudah cedera teruk ditembak oleh puak komunis, selain tangan kirinya patah terkulai terkena tembakan. Sementara kaki kiri serta matanya turut cedera terkena serpihan bom.

Jika tidak dicederakan atau ditembak, barulah dikatakan beliau diselamatkan. Bukan begitu..??

4 comments:

Hashim Putera said...

Terima Kasih dan Tahniah untuk DS Najib kerana kebijaksanaan menyelesaikan masalah kenaikan cukai kad prabayar oleh pengusaha telco.


Ingin tahu petua jadi bijak macam DS Najib sila klik katsini

13KFC said...

terima kasih zainal kling psl bgtau "kita x penah dijajah..tp penah dijajah 2 tahun oleh british dan jepun"..yg mana satu ni???..bodoh gilerr nyerr statement dari prof..

Anonymous said...

Nasib baik yang bukan kawan Mat Indera bejaya lari. Kalau tidak Mat Indera tak peduli anggota-anggota polis tu ditojoh dengan benet sampai mati tak kira la orang tu sempat mengucap kalima syahadah apa lagi takbir.

Terima kasih bro post tu tunjuk belang mat indera kominis syaitan kat sini.

Pekan Guyz said...

Walau apapun bangsanya Mat Indera itu, walau apapun latar belakang keagamaannya, dia bukan pahlawan kerana Mat Indera ketika itu merupakan anggota tentera Parti Komunis dan ketuanya adalah Chin Peng yang sebenarnya berperang melawan pentadbiran British demi menjadikan Malaya sebagai sebuah Republik Komunis. Jangan samakan Mat Indera dengan Mat Kilau, Tok Janggut, Datuk Bahaman, Dato Sagor, Datuk Maharajalela, Yusof Dhobi dan lain-lain kerana mereka itulah sebenarnya menentang penjajahan dan mereka adalah wira-wira negara yang terpahat dalam sejarah tanahair.

TOP HOT ARTIKEL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...