PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN

NETWORKEDBLOGS

BLOGGERS 1 MALAYSIA IKUT SAYA, SAYA IKUT ANDA JUGA

Saturday, September 17, 2011

ANWAR PEMIMPIN TIDAK BERMORAL DAN SALAH GUNAKAN KUASA...!!!



Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengaku, beliau tetap memecat timbalannya, Anwar Ibrahim, walaupun dinasihatkan tidak berbuat demikian oleh Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria. Tindakan itu dilakukan kerana beliau tidak boleh menerima seseorang yang tidak bermoral menjadi pemimpin dalam kabinetnya.

“Sekiranya Harussani menasihatkan saya, saya akan menafikan perkara tersebut, kerana saya tidak boleh menerima nasihat seperti itu,” katanya dalam entri terbaru blognya www.chedet.cc.

Harussani mendedahkan beliau pernah cuba bertemu dengan Dr Mahathir untuk meminta tidak memecat dan mengenakan tuduhan liwat ke atas Anwar.

Beliau tidak dibenarkan menemui perdana menteri ketika itu kerana Dr Mahathir enggan menemuinya.

Harussani berkata demikian dalam Wancana Sinar Harian Siri 6, bertajuk Ulama Politik, Untuk Dakwah atau Parti di Auditorium Kompleks Kumpulan Media Karangkraf, pada 24 Ogos lalu.

Dalam wacana itu, Harussani berkata, banyak perkara beliau cadangkan kepada Dr Mahathir, termasuk tidak memecat Anwar, bagi mengelakkan perpecahan Melayu.

“Jika pecat Anwar, pengaruh (Anwar) bukan sikit; boleh pecah Melayu. Begitu juga tuduhan liwat; perlu ada empat saksi. Saya mahu cadangkan supaya buat rombakan Kabinet sahaja, turunkan Anwar dari timbalan perdana menteri kepada menteri biasa. Itu yang lebih baik,” katanya.

Anwar dipecat daripada jawatan Timbalan Perdana Menteri dan juga Timbalan Presiden Umno, pada September 1998.

Dr Mahathir berkata, beliau sendiri tidak mengingati sama ada Harussani hendak memberi nasihat itu di majlis awam atau secara peribadi.:

“Saya menggugurkan Anwar kerana tiada pilihan. Ini disebabkan sikap tidak bermoralnya; bagaimana saya boleh menjelaskan kepada rakyat...,” katanya.

Dr Mahathir berkata, pelbagai pihak, termasuk penyokong Anwar, mengatakan tindakan itu bermotifkan politik, tetapi hakikatnya adalah berbeza.:

Anwar menafikan tuduhan melibatkan moral yang dilemparkan kepadanya.

Dalam tahun 1999, Anwar dijatuhi hukuman penjara selama enam tahun kerana didapati bersalah di atas kesalahan penyalahgunaan kuasa.

Pada tahun 2000, hukuman selama sembilan tahun dikenakan kerana didakwa melakukan kesalahan di luar tabii (liwat).

Walau bagaimanapun, pada tahun 2004, Mahkamah Persekutuan menggugurkan sabitan kesalahan liwat kerana pihak pendakwa raya gagal mengemukakan bukti kukuh tanpa sebarang keraguan, bahawa perbuatan meliwat tersebut telah berlaku. Oleh itu beliau dibebaskan.

2 comments:

Jamaludin said...

Tinggalkan saja dunia politik wahai Anwar. Kau telah jadi liabiliti kpd rakyat M'sia terutama org Melayu.

Anonymous said...

Anwar al juburi pengkhianat bangsa Melayu. Rela menjual maruah tanahair pada Zionis. Mampus la ko anwar ibrahim.

TOP HOT ARTIKEL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...