PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN

NETWORKEDBLOGS

BLOGGERS 1 MALAYSIA IKUT SAYA, SAYA IKUT ANDA JUGA

Friday, February 4, 2011

RUSUHAN DI MESIR BERTAMBAH GANAS


Mesir terus bermandi darah, jumlah maut meningkat lebih 300 dan 4,000 didapati cedera. Para penyokong Hosni Mubarak terus bertempur dengan penunjuk perasaan AntiKerajaan di Dataran Tahrir dan menyebabkan tujuh lagi terbunuh semalam. Sejak protes tercetus 25 januari lalu, 305 orang maut manakala hampir 4,000 lagi cedera.


Sebenarnya Demontrasi ganas dan rusuhan yang kita saksikan berlaku di jalan-jalan besar, dibeberapa kawasan tertentu manakala kawasan lain yang kebanyakannya dihuni pelajar dan rakyat Malaysia tidak terlibat. Jalan-jalan utama yang menuju ke rumah Presiden adalah antara kawasan utama demontrasi.


Berpudah tapi ganas, seorang wanita petunjuk perasaan AntiKerajaan membawa batu-batu yang dijadikan senjata dalam pertempuran di Dataran Tahrir, Kaherah.


Penyokong Hosni Mubarak berdepan dengan petunjuk perasaan AntiKerajaan. Demontrasi di Mesir bertukar menjadi rusuhan berdarah sehingga mengorbankan lebih 300 nyawa apabila penyokong Hosni Mubarak juga keluar mengatakan sokongan dijalanraya.


Hosni Mubarak, Presiden yang paling lama di Mesir sejak sistem beraja digulingkan pada 1950an. Penunjuk perasaan AntiKerajaan menggunakan kemudahan internet secara meluas untuk merancang dan menjalankan demontrasi terhadap kerajaan Hosni Mubarak.

Petunjuk perasaan AntiKerajaan mendapat ilham dari pergerakan yang dilakukan di Tunisia, yang sengaja dilakukan berlarutan sebulan sebelum berjaya mengguling tampuk pemerintahan 23 tahun pemerintah autokratik, Zine El-Abidine Ben Ali.

Pada pendapat penunjuk perasaan AntiKerajaan apa yang berlaku di Mesir sebagai satu Revolusi yang paling pantas, jika Tunisia mengambil masa 29 hari, mereka mengambil masa hanya seminggu untuk bersatu dan berdemontrasi secara besar-besaran.

1 comment:

tabligh said...

Salam semua,

Apa yang berlaku di Mesir menepati sunnahtullah. Mereka itu adalah serumpun.Pada mulanya hanya puak pembangkang saja tapi sekarang ini bilamana masuk pulak puak penyokong maka kita boleh dengar nanti,berapa banyak lagi pulak yang akan menjadi korban.Jika sudah selesai nanti,masih lagi yang memerintah nanti daripada rumpunnya.

Kamu boleh bayangkan tak jika ini berlaku di negara Malaysia,ianya akan melibatkan pergaduhan bangsa.Berkemungkinan peristiwa berdarah itu akan bertambah ngeri lagi daripada apa yang kamu lihat sekarang.

Sila baca topik terbaru saya: Musyrik dan Sesat I,II dan III.

http://sukusakat-hangtuah.blogspot.com/2011/02/bukti-pemecah-belah-umat-islam-adalah_03.html

TOP HOT ARTIKEL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...