PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN

NETWORKEDBLOGS

BLOGGERS 1 MALAYSIA IKUT SAYA, SAYA IKUT ANDA JUGA

Sunday, December 5, 2010

TIADA ISTILAH KETUANAN MELAYU - PAKAR SEJARAH


Istilah ketuanan Melayu tidak perlu dibahaskan kerana ianya tidak wujud dalam Perlembagaan Negara,kata Pakar Sejarah Profesor Emeritus Sri Dr Khoo Kay Kim.Beliau berkata dalam aspek sejarah,Hanya KETUANAN RAJA yang termaktub dalam Perlembagaan kerana rakyat perlu menunjukkan taat setia kepada Raja."Sebelum ini tidak pernah disebut KETUANAN MELAYU dalam Masyarakat Melayu.Dalam sejarah hal sebegitu tidak betul.

Yang ada dalam Perlembagaan cuma KETUANAN RAJA iaitu dimana bumi dipijak,disitu langit dijunjung."Orang MELAYU mendapat hak keistimewaan kerana mereka adalah rakyat Raja,kerana itu Raja penting.Kedudukan Orang MELAYU memang diberikan pertimbangan Khas dan tidak perlu dipersoalkan.,"katanya.

Beliau diminta mengulas kenyataan Preiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Datin seri Dr wan Azizah Wan Ismail mengenai Ketuanan Melayu yang dibangkitkannya ketika menyampaikan ucapan dasar pada Kongres Nasional Tahunan Ke7 parti itu.
Dr Wan Azizah meminta Konsep Ketuanan Melayu dihapuskan bagi membolehkan anak-anak membesar dengan visi "bangsa bermaruah" atau "Melayu bermaruah".

Kay Kim berkata,Istilah KETUANAN MELAYU hanya dibangkitkan oleh ahli politik sekarang sering mendatangkan isu yang boleh mendatangkan konfrontasi antara kaum."Ahli politik seharusnya memberi perhatian kepada perkhidmatan mereka kepada rakyat,bukan mengalakkan rakyat untuk bergaduh,'katanya.

Sementara itu,Pengarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Profesor Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin sependapat dengan Kay Kim bahawa istilah Ketuanan Melayu hanya ciptaan ahli Politik dalam menggambarkan kedudukan Politik dan Ekonomi orang Melayu."Saya tidak tahu kenapa timbulkan Isu ini.Apa yang saya nampak adalah KETUANAN ANWAR dalam PKR.

"KETUANAN ANWAR" yang perlu diHapuskan.KETUANAN MELAYU hanya nak kaburkan KETUANAN ANWAR.

Pada pandangan saya,konsep itu (Ketuanan Melayu) tidak ada,"katanya.Beliau berkata,Dr Wan Azizah perlu melihat semula apa yang dimaksudkan dengan Ketuanan itu dan tidak seharusnya mempersoalkan hak keistimewaan orang Melayu yang termaktub sejak zaman Kesultanan Melayu lagi.

1 comment:

bRAVEhEART said...

Salam tuan,
mohon blog saya dipautkan disini, terima kasih;
http://braveheart-blogger.blogspot.com/

TOP HOT ARTIKEL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...