PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN

NETWORKEDBLOGS

BLOGGERS 1 MALAYSIA IKUT SAYA, SAYA IKUT ANDA JUGA

Sunday, September 11, 2011

PENGERUSI SURAU DIBELASAH PENCERAMAH BEBAS BERBAUR POLITIK..!!!



Gara-gara berang dihalang menggunakan mikrofon untuk membaca kitab, seorang penceramah bebas terkenal di sini bertindak mencederakan seorang pengerusi surau di ruang solat, Khamis lalu.

Akibat tindakan tersebut, mangsa, Pengerusi Surau An-Nur Kampung Lembah Indah, Rostam Abdul Rahim cedera di bahagian muka dan telinga akibat ditunduk dan ditendang penceramah terbabit.

Menceritakan detik kejadian, Rostam memberitahu, kejadian selepas selesai solat Isyak bermula sebaik yang juga penceramah bebas yang didakwa tidak mempunyai tauliah itu menggunakan mikrofon surau untuk membaca kitab.

“Sebelum itu, ustaz (penceramah) sudah dimaklumkan agar tidak menggunakan kemudahan tersebut melalui arahan bersama dengan pihak Jabatan Agama Islam Selangor (Jais). Pihak Jais telah menasihati saya menghalangnya daripada membaca kitab kerana namanya tidak terdapat dalam senarai.

“Pihak Jais juga menasihati saya hanya membenarkan ustaz itu untuk menjadi imam atau jemaah sahaja,” katanya.

Bertindak atas arahan tersebut, Rostam terpaksa menegur penceramah terbabit dan melarangnya menggunakan mikrofon surau selain mendakwa pihak surau banyak menerima aduan penceramah terbabit sering kali menyalahgunakan platform surau untuk berceramah berbaur unsur politik.

Menurutnya, tindakan tersebut menyebabkan ramai jemaah tidak berpuas hati dan mengambil tindakan boikot aktiviti surau tersebut yang membabitkan penceramah terbabit.

“Saya telah maklumkan sekali lagi arahan itu kepadanya tetapi tidak diendahkan menyebabkan saya terpaksa bertindak mematikan suis mikrofon,” katanya.

Marah dengan tindakannya, Rostam mendakwa penceramah telah memaki hamunnya sebelum dibantu anak lelakinya bertindak menendang dan menumbuk bahagian bawah matanya hingga berdarah.

“Akibat dipukul, doktor mengesahkan bahagian dalam dinding telinga saya cedera hingga menjejaskan pendengaran.

“Anak lelaki saya yang mahu meleraikan kejadian ketika itu juga dibelasah,” katanya. Susulan kejadian terbabit, satu laporan polis telah dibuat Rostam di Balai Polis Selayang.

“Saya dimaklumkan ustaz itu juga ada membuat laporan polis. Tetapi atas nasihat ketua kampung dan nazir, kami menarik balik laporan itu keesokan harinya, " katanya.

Menurutnya, satu perjumpaan dengan pihak Jais akan diadakan Isnin ini.

4 comments:

putrarahman said...

Woi!.. walau apa yang menjadi punca berlaku, perkara ini tidak sepatutnya berlaku kepada kalangan alim ulama kita.

putrarahman said...

Woi!.. walau apa yang menjadi punca berlaku, perkara ini tidak sepatutnya berlaku kepada kalangan alim ulama kita.

Anonymous said...

Daaah terzahir matlamat penceramah ini.... periok nasi dari collection jemaah yg dia patut dapat dah tak dapat lagi....

Jalan mudah untuk Jais menangani..sediakan budget sikit...tiap kali nak dia nak berceramah.... bayar saja...tak payah susah susah guna micropone bercerite ...mesti dia & anaknya tidak bertindak ganas....cuba pikirkan masaalah dia & anaknya...mana nak bayar ansuran kereta kereta...rumah...bini bini..dan nak bagi anak cucu makan ...kesian kesian.... nak kerja buruh tak bolih sebab dah diisi pati..bangla..vietnam...nak jual karpet...pakistan dah sapu....nak jahit kopiah...minang dah kemut...bawak teksi...tak bolih sebab tak pandai bersabar... nak jadi guard...orang nepal lagi jujur...nak kutip derma tepi jalan...geng patani dah monopoli...Kalau nak bolih pon ...penggali kubur...senang ..kalau tak de orang mati...dia saja pergi...!

Anonymous said...

Masalah begini akan berterusan.... sebab banyak orang bersubahat termasuk yg kena tumbuk......
Islam tidak dijagai dgn baik....

Sebab...terjadi pujuk memujuk tarik balik report Polis....yg sepatut tidak berlaku..

Tindakan tegas sebagai pendinding agar hemah yg di anjurkan Rasul diikuti dan tidak dikhianati.....

Ralat...kariah disana ...menjauhi dan mengkhianati amalan rasul..

TOP HOT ARTIKEL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...