PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN

NETWORKEDBLOGS

BLOGGERS 1 MALAYSIA IKUT SAYA, SAYA IKUT ANDA JUGA

Wednesday, June 1, 2011

AKHIRNYA PAS DAN UMNO MENUJU KATA SEPAKAT..!!?




Dialog terbuka dan matang yang dianjurkan SINAR HARIAN perlu dipergiatkan lagi bagi mewujudkan satu ruang bersuara untuk dinilai sendiri oleh sekelian rakyat Malaysia agar dapat berdebat isu yang kian hangat diperkatakan masa kini.

Sikap keterbukaan di antara kedua-dua Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin dan Ketua Dewan Pemuda Pas, Nasrudin Hassan diharap dapat menjadi trend baru politik hujah berdasarkan fakta dan bukan hanya cerita sensasi semata-mata.

Perdebatan seperti ini tidak akan mengubah manusia tetapi ia mampu untuk mengurangkan unsur-unsur fanatik dan menjadi lebih rasional.

Akhirnya PAS dan UMNO menuju kata sepakat apabila sejarah lampau dijadikan pedoman apabila banyak tamadun Islam musnah akibat salah guna agama dalam berpolitik seperti yang berlaku pada zaman Khalifah Usman bin Affan.

Penggunaan fitnah digunakan sebagai senjata politik dapat dilihat di Malaysia di mana golongan Hipokrit berpolitik sejak dahulu lagi kerap menyalahgunakan agama untuk menarik sokongan orang ramai.

Menurut Asri, agama boleh menjadi madu dan penawar bagi menghentikan semua kepincangan dalam politik tetapi ia juga boleh menjadi racun dan menyebabkan kacau-bilau jika disalahgunakan.

“Manusia melakukan fitnah kerana ingin bersaing dan mahu mewujudkan pengaruh. Golongan yang mempunyai kuasa pula ingin terus kekal di atas dan menggunakan fitnah untuk menumpaskan pesaing mereka.

Pihak Media perlu mengucapkan tahniah kepada kedua-dua tokoh pemuda ini kerana memulakan sejarah yang baik dalam kesepakatan negara", kata Bekas Mufti Perlis, Prof Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin dalam sidang media, semalam.

Nasrudin pula berkata, pihaknya menghargai usaha untuk mewujudkan wacana di antara dua parti politik seperti ini khususnya dalam suasana politik matang.

“Walaupun ada perbezaan pendapat, tetapi ia diperlukan dalam membina minda, dan paling penting adalah bagaimana kita menguruskannya,” katanya.

Sementara itu Khairy berkata, walaupun berbeza pendapat antara kedua-dua pihak tetapi matlamat tetap sama iaitu mewujudkan ruang demokrasi baru menepati cita rasa generasi muda masa kini.

- SUMBER SINAR HARIAN

5 comments:

Tuan Tanah said...

boleh kalau nak bergabung TAPI TUNGGU NIK NAJIS MATI DULU

Anonymous said...

Harga Barang dijangka meningkat tetapi tidak membebankan Pengundi BN.
KUALA LUMPUR: Harga barang dijangka melambung berikutan keputusan kerajaan Umno-Barisan Nasional mengumumkan kenaikan tarif elektrik yang akan menyebabkan pengguna menanggung beban.

Pensyarah kanan Jabatan Ekonomi, Fakulti Pengurusan Perniagaan, Universiti Teknologi Mara (UitM), Dr Baayah Baba berkata golongan berpendapatan rendah akan merasa kesan kenaikan tarif berkenaan.

“Ini kerana kos pengeluaran akan meningkat, terutama di kilang yang menggunakan mesin berteknologi tinggi kerana mereka menggunakan elektrik melebihi 300 kilowat sejam (kWj),” katanya dilapor Sinar Harian hari ini.


Justeru katanya, pengilang terpaksa menanggung bebas kos pengeluaran yang meningkat dan akhirnya kos tersebut akan dipindahkan kepada pengguna.

Sementara Pensyarah Ekonomi Pusat pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Amir Baharuddin pula berkata kenaikan tarif elektrik akan menyebabkan negara berdepan inflasi.

“Inflasi adalah isu yang serius hingga boleh menimbulkan krisis jika tidak dibendung. Ini kerana rakyat terpaksa menaggung beban apabila semua barang akan meningkat secara automatik selepas ini,”

“kerajaan tidak sepatutnya menaikkan tarif elektrik sekarang kerana kenaikan harga barang akan memberi tekanan kepada rakyat, terutama mereka yang berpendapatan rendah,” ujarnya dipetik berkata.

Semalam, pakar ekonomi Yeah Kim Leng berkata harga makanan dijangka akan turut meningkat seiring dengan pengumuman kerajaan menaikkan tarif elektrik.

Ketua ekonomis Ratings Agency Malaysia itu berkata ia berikutan industri pengeluaran makanan di negara ini menggunakan sebahagian besar tenaga eletrik bagi tujuan pengeluaran.

“Sebanyak 75 peratus isi rumah terlepas daripada kesan langsung kenaikan tarif elektrik, tetapi mereka akan menghadapi bebannya apabila pengeluar memindakah kos yang lebih tinggi kepada pengguna,” katanya seperti di lapor Malaysiakini.

Kerajaan membuat keputusan menaikkan tarif elektrik sebanyak 2.23 sen kilowatt sejam atau 7.12 peratus kepada 33.54 sen kW sejam daripada 31.31 sen kW sejam, berkuatkuasa 1 Jun.

Anonymous said...

Mana KJ masa depa ni fitnah Najib dan Rosmah?

Anonymous said...

Lu silap beb. PAS bukan Islam. PAS kafirun. Nik Ajis dgn pengikut2 dia semua dah murtad. Jgn sembahyang berimamkan orang PAS. Depa semua sembah iblis bukan Allah!

DolMonggol said...

kah kah kah!
anakbabi umngok 5:08 lupa mkn ubat!
kah kah kah!

nk kutuk pun agak2 la dol?
jgn tunjuk sgt BaNgang lu tu
kah kah kah!
ckp serupa org biol
kah kah kah!

ada lg ke blog budak x matang ni?
kah kah kah!
bapak lu dh beli kan lu kartun transformer blum dol?
kah kah kah!

TOP HOT ARTIKEL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...