PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN

NETWORKEDBLOGS

BLOGGERS 1 MALAYSIA IKUT SAYA, SAYA IKUT ANDA JUGA

Saturday, February 5, 2011

TERIMA KASIH KERAJAAN DIATAS SUBSIDI DIBERIKAN


Sebagai rakyat yang bijak dan pandai menilaikan mana yang baik dan yang buruk, kita haruslah berterima kasih diatas subsidi yang telah diberikan kerajaan terhadap sekelian rakyatnya tanpa mengira parti yang mereka bernaung.

Jika kita lihat harga subsidi kepada tong gas adalah yang paling banyak diberikan kerana kesemua rakyat menggunakannya lebih-lebih lagi yang berpendapatan rendah, pasti akan menggunakannya. Sebab itulah subsidi terhadap penggunaan tong gas diberikan melebihi harga 100 peratus jualan tong gas.

Lain pula dengan keadaan yang banyak membangkit kemarahan orang ramai adalah penarikan subsidi terhadap minyak petrol. Sepatutnya subsidi petrol ditarik terus, cadangan yang lagi baik untuk mengurangkan kereta dijalanraya. Bayangkanlah, bukannya kesemua orang mampu memakai kereta.

Tetapi subsidi terus diberikan, untuk sikaya yang akan terus mewah bergaya, dan yang tak mampu akan terus tak berupaya untuk memiliki kereta. Sedangkan yang dah mempunyai 2-3 biji kereta berangan pula untuk menambah koleksi kenderaan masing-masing atau pelbagaikan kenderaan mereka.

Kerajaan telah memikirkan hal-hal sebegini dengan lebih baik lagi, bagi memberi subsidi keatas barang-barang keperluan rakyat Malaysia. Memang tepat sekali petrol minyak dinaikkan kerana jalanraya dimana saja sekarang memang begitu sesak, dan akan menjadikan kenderaan awam sebagai pengangkutan utama bagi menjimatkan kos harian mereka.

Kenderaan juga akan digunakan jika perlu saja, bukan lagi untuk bersuka-ria atau hanya untuk diperagakan kepada orang ramai. Rakyat juga akan merancang dan meneliti dalam menggunakan kenderaan persendirian dengan sebaik mungkin untuk menjimatkan kos penggunaan harian mereka.

Jadilah pengguna yang bijak menilai, dan bukanlah hanya pandai memberi komen dan cacian, sebaliknya penarikan subsidi keatas pertol adalah tindakan yang terbaik dibuat kerajaan untuk membendung kesesakan jalanraya yang dikatakan kritikal diwaktu puncak.

Cubalah kita bayangkan jikalau petrol diberikan subsidi yang berlebihan.? Apa akan jadi seterusnya dijalanraya, jika sekarang kita terpaksa menempuh trafic jem mungkin hanya 30 minit, tetapi setelah diberikan subsidi yang banyak keatas petrol, mungkinkah akan menambahkan masa trafic jem ke 1 jam setengah..?

Sebenarnya kerajaan telah kaji, menilai dan memikirkan apa yang terbaik buat rakyatnya, bukan kah begitu..?

No comments:

TOP HOT ARTIKEL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...