PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN

NETWORKEDBLOGS

BLOGGERS 1 MALAYSIA IKUT SAYA, SAYA IKUT ANDA JUGA

Tuesday, January 4, 2011

SETIAUSAHA KERAJAAN NEGERI DEDAH PUNCA KONTROVERSI

 Setiausaha Kerajaan Negeri ( SUK ) Selangor, Datuk Mohd Khusrin Munawi mendedahkan mengapa perlantikkan beliau sebagai SUK ditentang oleh Kerajaan Negeri Selangor.  Antara kes yang mendapat tentangan daripada banyak pihak ialah pendedahan beliau terhadap penangkapan bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin pada 2009 kerana memberi kuliah tanpa tauliah.

Sepatutnya sesiapa yang memberi ceramah perlu mendapat tauliah daripada Majlis Agama Islam Selangor ( MAIS ), dan jika tiada tauliah, tindakan akan diambil tambahnya lagi. Isu lain yang mendapat perhatian ialah penarikan balik tauliah berceramah kepada Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad. Hanya satu sahaja tauliah yang ditarik balik daripada 2,000 tauliah yang diberikan sepanjang 5 tahun 6 bulan Datuk Mohd Khusrin bertugas di JAIS.

Keputusan menarik balik tauliah MAIS terhadap Khalid Samad dibuat dalam Jawatankuasa Tauliah Mais yang dianggotai oleh wakil PAS, bukannya keputusan seorang, tambahnya. Larangan orang bukan Islam memasuki surau dan masjid yang dilakukan olehnya selaku Setiausaha Mais dan mengikut arahan dan perintah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah. Tidak salah beliau melaksanakan tugas dan tanggungjawab yang diamanahkan mengikut undang-undang katanya.

Beliau berkata, isu lain ialah khutbah Jumaat dimasjid tanpa menggunakan teks JAIS dan menjemput penceramah luar yang tiada tauliah untuk membaca khutbah mengikut kaedah-kaedah Pegawai Masjid dan Jawatankuasa Khairiah Negeri Selangor, 2001.

Datuk Mohd Khusrin turut dituduh terlibat dengan kempen Barisan Nasional ketila Pilihanraya kecil Parlimen Hulu Selangor, beliau menjelaskan beliau disana kerana melaksanakan 8 program anjuran JAIS. Menurutnya, beliau turut difitnah apabila gambarnya menjulang logo UMNO dengan menggunakan teknik " Super Impose " yang dilakukan pihak tertentu untuk menjatuhkan dan memburukkan namanya.
- Petikan Sinar Harian

Kerajaan Negeri Selangor tetap meneruskan sandiwara mereka ingin memboikot angkat sumpah SUK yang baru, dengan mengatakan bahawa Mohd Khusrin tidak dibenarkan hadir pada sebarang Majlis Mensyuarat Kerajaan Negeri dan Majlis Tindakan Ekonomi Selangor.

Untuk menggamatkan lagi Khalid Ibrahim mengatakan antara tugas yang harus dilaksanakan oleh SUK yang baru ialah mengurus dan memantau perjalanan daerah-daerah Negeri Selangor, menyelesaikan masalah tanah dan menulis laporan pula bagaimana nak menyelesaikan masalah kewujudan pusat-pusat SPA dan Kafe Internet yang tak berlesen. Khalid Ibrahim ni sebenarnya ingin merahsiakan segala perbincangan Majlis Mesyuarat Exco daripada pengetahuan Mohd Khusrin oleh kerana takut tembelang mereka ni pecah.

Menteri Besar Selangor ni sebenarnya telah mengakui bawasanya perlantikan Khusrin yang juga bekas Pengarah Agama Islam Selangor adalah sah  kerana dilantik oleh SPA, tetapi tindakannya memboikot Khusrin daripada menghadiri sebarang Majlis Sidang DUN menunjukkan Khalid tidak telus dan ihklas untuk berjuang demi rakyat Selangor. Ada Agenda yang cuba disembunyikan oleh Khalid ni, tu sebab beliau ni bertindak demikian.

sudah la Khalid...jangan terus bersandiwara....!!!!!

11 comments:

Anonymous said...

Dari segi human resource management, Kusrin tak layak jadi SUK Selangor. Dia hanya Jusa Gred C dan jawatan SUK adalah Jusa Gred A. Banyak lagi pegawai PTD Jusa Gred B yg lebeh layak dan berkemampuan dari siKusrin. Kalau kau berniaga dan ada company sendiri, kau nak lantikke Managing Director yg kurang kelayakan kalau kau ada calon yg lebeh berkelayakan dan lebeh kualiti.

Kerajaan Selangor bukan menentang perlantikan Kusrin. Mereka tidak menerima perlantikannya. Macam juga company kau, tak kan kau nak terima sebarangan orang yg disyorkan oleh Kerajaan pusat untuk jadi MD kau. Jawatan tu company kau punya. Mestilah kau cakap. Aku tak terima calon yg kau hantar. Sila recommend yg lebeh bagus untuk jadi MD aku.

Ini semua common sense lah.

dino.yp@gmail.com said...

PKR memang tak tau undang2, dulu kini dan selamanya.bodo !

Joe Ampang said...

Apa besar punye hal jusa A la Jusa C la...nanti dia naik kije nanti ...diorang upgrade la jadi Jusa A...bukan susah sangat.

Sekarang big boss (sultan) dah pekenan... pekerja company bongok mana nak lawan boss? Nak kena buang kerja ka?

Anonymous said...

Itulah, ko orang lantik Gagap jadi MB, caca merba selangor dibuatnya.
Sultan pun nak dilawannya.
Kalau setakat jdi MB nak penuh kuota, supaya jadi anjing DAP, baik takyah jadi MB.
ORANG MELAYU TAK SEDAR, INI SEMUA DAP PUNYA RANCANGAN.

Unknown said...

Khalid gagap wayang auta banyak sangat...!!
sebab dua Khalid pun pernah kena banned dengan SUK ni dulu...!!! nak balas dendam wat cerita dongeng pula...!!!

Anonymous said...

Sejak PR perintah... bercelaru negeri tmpt tumpah darah aku dibuatnya. Asyik berpolitik je, rakyat terabai. Ramai kwn2 aku yg dulu undi PR dh sedar kesilapan derang. Mmg BN x sempurna tp nampaknya PR lebih banyak menghancurkan berbanding BN.

Anonymous said...

Pilih la lagi...pilih la si gagap tue lagi...pilih la parti mangkuk juburi tue lagi...pilih...jgn x pilih....hahahaha....

Baru sekarang nak menyesal ker...sebab tue la pepatah melayu ada berbunyi..'Marahkan nyamuk kelambu di bakar' haa sudahnyer x der kelambu menepis2 la dengan serangan nyamuk tue..hahaha..

Kering la darah korang kene sedut dengan parti nuar jubor...hahaha...pilih jgn x pilih...demo jgn x demo...pilihla lagi geng nuar juborr...hahaha

Wake UP! said...

Khalid Gagap ni patut sedar diri sikit. Perlantikan dia dulu pun dapat persetujuan Sultan.

Mungkin elok kalau Sultan tarik balik persetujuan dan bagi orang lain jadi MB Selangor.

Kenn said...

Salam Sejahtera,

Saya telah 'link' kan KLBOYZ ke dalam "link exchange/return honour list" blog-blog saya di

(i) VOICES AROUND
(http://kennvoices.blogspot.com/)

dan

(ii) LISTED !!!
(http://tersenarai.blogspot.com/)

dengan harapan tuan dapat 'link'kan juga blog-blog saya di atas di dalam senarai blog tuan.

Terima kasih.

alehkayong™ said...

salam ziarah, kami telah linkkan blog KL BOYZ CHANNEL dengan harapan blog kami dipaut.tq

Bustanul Bey said...

Pelik ye....Negeri2 pembangkang lain x plak ada masalah ni, mcm ada sesuatu yg nk dilindungi...

TOP HOT ARTIKEL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...