PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN

NETWORKEDBLOGS

BLOGGERS 1 MALAYSIA IKUT SAYA, SAYA IKUT ANDA JUGA

Saturday, September 17, 2011

PENCERAMAH JEMPUTAN BUAT HAL LAGI...!!?



Jemaah Masjid Al-Mardhiyah, Taman Melawati dekat sini terkilan apabila kuliah maghrib yang seharusnya membincangkan permasalahan agama disalahgunakan dengan diselitkan unsur politik.

Penduduk yang tidak mahu namanya disiarkan berkata, kejadian pada malam kelmarin itu berlaku dalam tempoh 10 minit ketika penceramah jemputan tersebut mahu menamatkan kuliah maghrib beliau.

Katanya, dengan penuh bersemangat, penceramah jemputan itu menyokong kenyataan Timbalan Presiden Pas, Mohamad Sabu yang mengangkat komunis sebagai hero sebenar dalam tragedi Bukit Kepong dan Mat Indera sebagai pejuang kemerdekaan.

''Namun apa yang membuat saya lebih terkilan ialah apabila penceramah dalam lingkungan 40-an itu mengatakan bahawa sejarah negara perlu dikaji dan ditulis semula.

''Kenyataan itu mengakibatkan beberapa jemaah saling berpandangan sesama mereka, hairan dengan tindakan penceramah yang cuba mempengaruhi dan mengelirukan jemaah masjid dengan kenyataannya itu," katanya.

Kata penduduk itu, kejadian tersebut dipercayai yang pertama dikesan berlaku di masjid berkenaan dan dikhuatiri ia akan menjadi trend kepada kuliah agama lain sekiranya tiada pemantauan dibuat oleh ahli jawatankuasa masjid dan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS).

Sebagai tempat ibadat, masjid seharusnya tidak dijadikan 'gelanggang' untuk berpolitik tidak kira oleh parti kerajaan atau parti pembangkang. Pada masa sama, pihak pengurusan masjid juga perlu lebih peka akan pemilihan penceramah undangan bagi mengelak perkara sama berulang pada masa akan datang.

3 comments:

Anonymous said...

Jais jangan tidor.... cepat bertindak supaya tidak parah.... Ajk surau perlu dipantau... mereka ini ada yg serong...
Terima kasih kepada pengadu... saudara telah menjaga Islam yg dibawa nabi SAW dari dihijack oleh...anasir busuk...yg sentiasa mencari ruang dan peluang mengasut umat Muhamad` SAW ke jahatan minda....

Hperancis

Seruan pada jumaah yg masih ada sayang kat Islam yg dibawa nabi SAW...bertindaklah melaporkan pada Jais atau ke Istana terus....

Anonymous said...

kesian si azizah,pompuan cina dpt merasa batang anuar...nk sound laki dia xleh,kang mlm2 sape nk jubur dia...redha jela berkongi batang...

Anonymous said...

penceramah berkenaan membawa fahaman syiah yg jauh menyimpang dari ajaran islam...jenis puak syiah ni perangai mereka memang jenis suka menghasut ke arah yg tidak baik...fahaman syiah wajib dibanteras...cegah sebelum parah

TOP HOT ARTIKEL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...