PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN

NETWORKEDBLOGS

BLOGGERS 1 MALAYSIA IKUT SAYA, SAYA IKUT ANDA JUGA

Monday, September 19, 2011

Mansuh ISA tidak bermakna boleh bebas bro....!!?



Semua pihak diingatkan bahawa pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) 1960 tidak bermakna mereka kini bebas melakukan perbuatan-perbuatan yang bercanggah dengan undang-undang.

Tegas Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, walaupun ISA telah dimansuhkan, mereka yang didapati melakukan perbuatan yang boleh menjejaskan keselamatan rakyat dan keamanan negara akan tetap dikenakan tindakan tegas berdasarkan undang-undang sedia ada.

Beliau berkata, tiada satu pihak sama ada pihak pembangkang atau sesiapapun yang boleh mengatasi undang-undang.

"Tidak semestinya ISA dimansuhkan, rakyat boleh bebas melakukan sesuatu tanpa mengambil kira kesannya kepada negara.

"Mungkin dia kata ini kebebasan dia, tetapi jika kebebasan itu memberi kesan kepada majoriti rakyat, sudah pasti ada sesuatu undang-undang yang boleh dikenakan sama ada pembangkang atau sesiapa. Kita tidak boleh mengatasi undang-undang,'' katanya selepas merasmikan Konvensyen Parti Makkal Sakti di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini, hari ini.

Beliau berkata demikian ketika ditanya sama ada pemansuhan ISA boleh memberi kesempatan kepada pihak-pihak tertentu untuk bebas melakukan apa sahaja terutama perbuatan yang mengancam keselamatan negara.

Dalam perkembangan sama, Muhyiddin berkata, BN akan mengadakan taklimat serta penerangan berhubung keputusan tersebut.

Beliau berkata, ia bertujuan memberi pemahaman kepada ahli-ahli parti memandangkan keputusan terbaru kerajaan itu memberi implikasi yang agak besar.

''Kita perlu memberi kefahaman kepada ahli-ahli parti supaya semua ahli dalam komponen BN mempunyai satu pendirian yang sama.

''Untuk peringkat permulaan, kita akan memberi penerangan di peringkat Majlis Tertinggi (MT) di dalam mesyuarat yang akan diadakan pada bulan ini,'' ujarnya.

Beliau berkata, agensi-agensi kerajaan di bawah Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan juga turut diberi tugas untuk memberi penerangan kepada rakyat mengenai keputusan berkenaan.

Mengulas mengenai insiden pengeboman di selatan Thailand yang mengorbankan rakyat Malaysia, Muhyiddin berkata, kerajaan sentiasa mengingatkan kepada rakyat yang berkunjung ke luar negara supaya berhati-hati terutama di kawasan-kawasan berisiko tinggi.

Peringatan seumpama itu kata Muhyiddin, sentiasa disampaikan kepada rakyat negara ini tetapi beliau mengakui ada kalanya rakyat Malaysia tidak tahu situasi di negara-negara yang dilawati.

"Adalah lebih baik mereka yang mahu berkunjung ke luar negara mendapatkan maklumat terkini daripada wakil kedutaan kita di negara berkenaan, meskipun tiada amaran diberikan

"Saya ucapkan takziah kepada keluarga empat orang rakyat Malaysia yang terkorban dalam kejadian di Sungai Golok. Saya berharap kedutaan kita di Bangkok mengambil langkah-langkah bersesuaian untuk membawa pulang mayat mangsa ke tanah air,'' katanya.

1 comment:

Anonymous said...

ISA di mansuhkan bukan kerana desakan PR. Siapa lah PR kepada Najib untuk dia nak tunduk.

Yang mendesak supaya ISA di mansuhkan adalah parti komponen dalam BN sendiri terutamanya Umno lah yang paling lantang mahukan ISA di mansuhkan.

Tak caya ? Lu boleh tanya itu Najib.

TOP HOT ARTIKEL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...