PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN

NETWORKEDBLOGS

BLOGGERS 1 MALAYSIA IKUT SAYA, SAYA IKUT ANDA JUGA

Thursday, September 22, 2011

HOSPITAL SWASTA DAH MULA MAIN KASAR



Sebuah hospital swasta di ibu kota didakwa ‘menipu’ ramai pesakitnya sejak lima tahun lalu apabila mengenakan caj rawatan berlebihan termasuk yang tidak masuk akal untuk menambah stok ubat dan peralatan berkaitan di hospital berkenaan.

Perkara itu didedahkan oleh seorang bekas doktor di hospital berkenaan yang kecewa tindakan pengurusan hospital tersebut mengambil cara mudah untuk membuat keuntungan dengan menekan pesakit.

“Malah petugas hospital juga diarahkan agar mengenakan caj tambahan terhadap beberapa kelengkapan hospital yang kehabisan stok ke dalam akaun pesakit walaupun ia tidak digunakan pesakit terlibat.

“Alatan seperti kapas, kain pembalut, jarum suntikan, tiub getah, sarung tangan dan sebagainya dimasukkan ke dalam bil menyebabkan pesakit seolah-olah ‘membantu’ menanggung kos hospital yang tidak sepatutnya,” katanya yang enggan identitinya didedahkan di sini hari ini.

Doktor tersebut yang telah mengenal pasti penipuan itu turut mengumpul bahan bukti dari 2007 bagi menguatkan dakwaannya itu.

Menurutnya, bayaran tambahan lebih RM200 dikenakan terhadap pesakit terutama di bahagian kecemasan serta kepada mereka yang menggunakan perkhidmatan insurans bagi membayar bil perubatan mereka.

Katanya, lazimnya pesakit yang menggunakan insurans tidak mengambil tahu caj yang dikenakan hospital dan menyerahkan kepada pihak insurans menjelaskan bil mereka.

“Keadaan itu menyebabkan pihak hospital mengambil kesempatan mengaut keuntungan bagi menanggung kos peralatan yang sepatutnya ditanggung oleh pihak hospital sendiri,” katanya.

Menurutnya, mereka yang menjadi mangsa ialah pesakit sendiri apabila caj yang dikenakan berlebihan dan tahap maksimum pembiayaan insurans pesakit akan berkurangan.

Keadaan itu juga katanya, akan menyebabkan pesakit terpaksa membayar sendiri caj perubatan sekiranya mendapatkan rawatan pada masa depan kerana insurans mereka telah mencapai tahap maksimum.

“Itu baru di bahagian kecemasan yang hanya mengambil masa paling lama dua jam, belum lagi jika mereka terpaksa dimasukan ke wad beberapa hari,” katanya.

Menurut doktor berkenaan, beliau mengetahui ‘penipuan’ tersebut apabila seorang pesakit di bawah kendaliannya yang menghidap gastrik terpaksa membayar caj berlebihan terhadap perkhidmatan yang tidak diperoleh seperti dua kotak kapas, pembalut luka, jarum suntikan, cadar dan sarung bantal yang tidak digunakan oleh pesakit di bahagian kecemasan.

“Saya pernah berkhidmat di beberapa hospital lain seperti di Sunway, Tawakal, Ampang Puteri dan beberapa hospital lain namun kes seperti ini tidak pernah berlaku,” katanya.

1 comment:

Anonymous said...

doktor-doktor swata ni pun satu hal. suruh tabur bakti di hospital kerajaan tak mau. nak pi swasta kejar gaji besaq. kalau tak ada doktor yang bertugas maka tak adalah hospital swasta... semua pentingkan harta dunia dari bertanggung jawab mengubat pesakit... kalau dah semua doktor pakar kerja kat swasta pesakit pun terpaksa rujuk kat hospital swasta lah... salah siapa sekarang?

TOP HOT ARTIKEL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...