PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN

NETWORKEDBLOGS

BLOGGERS 1 MALAYSIA IKUT SAYA, SAYA IKUT ANDA JUGA

Thursday, September 22, 2011

MELAYU YANG MENJADI PETUALANG TERHADAP BANGSANYA SENDIRI..!!?



Perkara warga asing berniaga di kawasan pentadbiran Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) ini bukan tidak nampak di mata pegawai penguat kuasa. Tapi apa yang mereka buat hingga bertambah ramai warga berniaga?

Untuk mendapat ruang niaga yang kecil di pasar, dan pasar malam bukan kerja mudah bagi rakyat tempatan tetapi pendatang asing ini dengan mudah sahaja dapat berniaga dengan bebas.

Lantaran itu, kini sama ada kita sedar atau tidak, pendatang-pendatang asing telah mula menguasai aktiviti ekonomi yang sepatutnya dimiliki kaum bumiputera.

Kita tidak boleh biarkan perkara ini berleluasa, kalau tidak peluang perniagaan orang Melayu dan bumiputera akan terhakis. Kita kena ambil peduli fenomena pendatang asing berniaga ini.

Hingga hari ini penjaja ubat tradisional dari Indonesia dan peniaga kain dan tudung dari Pakistan di sekitar Jalan Masjid India dan Jalan Chow Kit, Kuala Lumpur tidak diambil tindakan. Alasannya kerana mereka menyewa premis daripada warga tempatan.

Memang kita tidak boleh salahkan mereka atau menahan mereka daripada berniaga. Ini kerana mereka menjalankan perniagaan dengan lesen yang sah daripada peniaga rakyat Malaysia sendiri yang ingin mengaut keuntungan cepat.

Jadi, tiada kesalahan dari segi undang-undang. Dan perkara ini akan berlangsung selagi tiada usaha untuk mengambil tindakan tegas ke atas petualang di kalangan peniaga Melayu sendiri.

Kita hanya menyandarkan harapan tinggi kepada rakyat Malaysia yang mempunyai kuasa undang-undang dan menjalankan penguatkuasaan demi keselamatan ekonomi bumiputera.

Kalau dilihat di sekeliling kita, peniaga di kalangan rakyat asing ada di mana-mana. Fenomena ini patut diperbetulkan segera dengan tindakan tegas lagi berani daripada kerajaan melalui KDN dan PBT.

Tidak patut ada lagi alasan itu dan ini daripada pihak berkuasa untuk mengambil tindakan terhadap warga asing yang berniaga di negara ini. Sudah banyak amaran dikeluarkan, bila masa untuk bertindak pula?

3 comments:

Anonymous said...

Inilah akibatnya bila penguatkuasa PBT pun 2X5 dgn peniaga tempatan - dapat duit atas angin je.

Pengarah PBT pun terlibat same ke ?
Itulah andaian org ramai.

Penguatkuasaan Undang-Undang kita sangat lemah, bila ade yg batuk tu org besar - menggelabah PBT/PDRM/SPRM/dll.

Bila yg merayu tu, org miskin - maka ditekan lagi supaya bayar 'lebih'.

Inilah hakikat Melayu dibumi Melayu.

Aliffnajmi said...

Kat Klang, MPK mintak (menekan) tmn2 perumahan utk beri tunjuk sebab dan tandatangan persetujuan seluruh ppdk utk palang keselamatan. Tp kedai2 runcit acheh yg tumbuh melata kat tanah rizab tu tak pulak MPK ambil tindakan.

Hmmm... tanah yg kita pijak ni dah jadi milik org ker?

Anonymous said...

aku rase adalah lebih baik buat pemutihan dan diberi lesen secara sah supaya perniagaan mereka dapat dipanatau. sekurangnya adalah lebih baik supaya mereka dapat memberi persaingan kepada William Chen dan kuncu-kuncunya di ACCIM. daripada ekonomi sektor runcit dimonopoli terus oleh puak yang tidak menyokong keai 1 Malaysia.

There was an error in this gadget

TOP HOT ARTIKEL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...