PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN

NETWORKEDBLOGS

BLOGGERS 1 MALAYSIA IKUT SAYA, SAYA IKUT ANDA JUGA

Monday, April 18, 2011

RASUAH : SIAPA LEBIH JAHAT..??





Jika tak ada pilihan antara rasuah dan makan babi, lebih baik makan babi kerana mudarat memakan rasuah. Ini kerana makan rasuah bukan sahaja melibatkan dosa seorang tetapi ramai, termasuk mereka yang tak berdosa turut terpalit kerana disuap rezeki haram.

Halal ataupun tidak hasil rezeki yang disuapkan ke anak-anak kita..?? Janganlah hairan apabila anak tidak menjadi walaupun dihantar ke kelas agama sekalipun. Ia seperti hukum karma atau mudarat rasuah didunia, apabila memberi hasil rezeki rasuah dan riba yang sememangnya haram.

Rasuah boleh meruntuhkan agama, bangsa dan negara. Bayangkanlah kalau kita lepaskan penjenayah, pengedar dadah, penyeludup, penjual rahsia sulit kerajaan dan sebagainya, melalui habuan yang diberikan..??

Justeru, usaha-usaha Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia hendaklah diberikan pujian. Janganlah kita bertindak seperti "Ultra Kiasu". Pada golongan "Ultra Kiasu" ni hanya mereka saja yang betul, orang lain tak..!!!

Peliknya mereka ni asyik sibuk menyalahkan SPRM dan menangkap penerima rasuah. Persoalannya sekarang, bagaimana pula dengan pemberi rasuah..??

Siapakah dan majoriti kaum apakah yang kerap memberi rasuah..?? Patutkah mereka ni dibiarkan bermaharajalela..?? Berseronok terlepas dari undang-undang..??

Sebenarnya si pemberi rasuah lebih bahaya daripada penerima, kerana tidak akan ada penerima kalau tak ada si pemberi rasuah. Golongan inilah yang sepatutnya kita kerjakan dan cari sampai kelubang cacing, kerana merekalah pencetus rasuah.

Setakat ini penerima selalu menjadi mangsa, pemberinya masih bermaharajalela. Masih bebas melakukan kegiatan rasuah sebaliknya sipenerima menderita seumur hidup jikalau tertangkap. Adakah ini adil..??

Ingin ditegaskan disini bahawa semua hasil rasuah adalah haram, dan lebih haram daripada babi. Apa yang sangat-sangat dipinta selepas ini, SPRM akan mencari hingga ke lubang cacing si pemberi rasuah.

Hukumlah mereka ini seperti mana si penerima rasuah, barulah adil..!!!

4 comments:

Anonymous said...

sebenarnya majoriti yang suka memberi "duit kopi" aka rasuah adalah kaum mereka agar segala urusan akan berjalan dengan licin...ini adalah hakikat

Anonymous said...

salam

kenapa SPRM dikecam kerana menangkap penerima rasuah, sebabnya ialah apabila dapat penerima, maka pemberinya juga akan diketahui, DAP sememangnya terkenal dengan amalan rasuah samada untuk politik dan bisnez........bangsa cina sememangnya sinonim dengan perbuatan nrasuah semenjak dari zaman kerajaan Ming dinasti sehingga sekarang, ribuan tahun amalan rasuah adalah budaya bangsa cina dimana sahaja dimuka bumi ini, itulah sebabnya mereka boleh selamat dimana sahaja.......lagipun bangsa cina ada patung tokong duit, perniagaan dan mcm2 lagi yang tidak masuk akal, selama 30 tahun berkawan dgn cina semasa makan gaji dan bisnez, itulah yang saya dapati kaum kiatsu ini, dihadapan muka kita mereka akan memaki hamun, hina dan keji didalam bahasa hokkien dan kantonese, malangnya saya yang memahami bahasa cina akan menyembur maki hamun saya kemuka mereka serta merta.

Didewan perniagaan cina, terdapat semua golongan cina samada pembangkang atau kerajaan akan mendapat nasihat dan bantuan untuk membuka perniagaan dari A ke Z, itulah sebabnya mereka berjaya........kiatsu sifat perkauman melampau mereka telah menaikkan ekonomi mereka, tetapi bangsa melayu, terutama dari PAS sanggup mengkafirkan sesama Islam semata mata untuk politik, apataha lagi tujuan ekonimo...

wassalam
g4umno.blogspot.com

Kenn said...

Taukeh besar dan Ikan Panggang

cikgu melayu baru said...

orang melayu kena sedar diri. macam mana nak sedarkan mereka? Paling berkesan melalui politik. jadi orang politik kena main peranan. kalau mereka bergaduh kerana hanya kerana siapa yang lebih dulu jumpa duit lima sen orang melayu kebanyakan menanggung akibatnya. jadi kembali bersatu. memang kekadang pendapat berbeza tetapi bukan bermakna mesti bergaduh. kepada orang melayu mari kita ramai-ramai paksa pemimpin kita jangan bergaduh. singapura tergadai. p pinang terlepas.......

TOP HOT ARTIKEL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...