PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN

NETWORKEDBLOGS

BLOGGERS 1 MALAYSIA IKUT SAYA, SAYA IKUT ANDA JUGA

Tuesday, August 27, 2013

VIDEO DALANG PERGOLAKAN MESIR DIDEDAH...!!!




BERMULA hari penggulingan Presiden Mesir, Mohammed Mursi, diikuti pengisytiharan darurat, pergolakan di Mesir dipenuhi dengan pelbagai spekulasi dicetuskan oleh media tempatan dan antarabangsa.

Bagi mendapatkan gambaran jelas konflik yang berlaku di negara itu, Sinar Harian (SH) mengadakan wawancara eksklusif bersama saintis politik Mesir dari Universiti Kaherah, Profesor Dr Mohammad Selim (MS) dengan kerjasama Universiti Utara Malaysia. Ikuti wawancara bersama Ketua Meja Global, Liza Hasan, jurufoto kreatif Muhammad Zulfadhli Ahmad Zaki dan jurukamera Md Nidzam Osman. Siaran wawancara ini juga boleh dilayari menerusi www.sinarharian.com.my/sinar-tv

Apakah sebenarnya berlaku di Mesir pada 13 dan 14 Ogos?

MS: Polis berada di dua dataran utama di Rabaa Adawiyah dan Dataran Nadha. Dua kawasan ini menjadi kawasan protes penggulingan Mursi oleh saudara Muslim dan gabungannya. Mereka sudah berada di sana empat ke enam minggu sehingga menjadikan kawasan itu lumpuh. Di Rabaa Adawiyah ialah kawasan besar dengan kepadatan dua juta penduduk. Sebuah lagi kawasan (Dataran Nadha) berhampiran dengan Universiti Kaherah yang mempunyai kapasiti pelajar lebih 500,000 dan 15,000 profesor, juga hampir lumpuh. Kami menganggap perkara itu sebagai protes biasa.

Adakah mereka melakukan perhimpunan secara aman?

MS: Setiap orang mempunyai hak untuk protes dan mempunyai pandangan sendiri dengan syarat protes ini perlu dilakukan secara aman. Bagaimanapun, kami dan polis dapati mereka ada senjata. Mereka mempunyai mesingan, molotov cocktail, pisau, pedang dan mereka acu kepada polis. Mereka gunakan kawasan ini sebagai sasaran di Kaherah. Dari Rabaa Adawiyah mereka lakukan perarakan ke Dataran Ramsis pada petang itu. Kemudian, mereka pergi ke jambatan October 16, yang merupakan lebuh raya terbesar dan bertindak untuk melaksanakan solat Taraweh dalam usaha melumpuhkan trafik di Kaherah. Itu adalah objektif mereka.

Bagaimanakah keadaan kehidupan penduduk setempat ketika itu?

MS: Saya sebagai penduduk Kaherah dan tinggal di kawasan berdekatan Dataran Nadha tidak boleh keluar. Saya tidak boleh lakukan tugasan harian. Maka itu, kerajaan meminta mereka bersurai dengan cara aman supaya trafik di kawasan terbabit tidak lumpuh selepas penduduk di Dataran Rabaa Adawiyah mengadu mereka tidak boleh bergerak ke mana-mana. Mereka diperiksa, barang mereka dicuri, dan kami tidak boleh tidur kerana mereka merusuh sepanjang masa, dan kerajaan bertanggungjawab terhadap situasi itu.

Apakah usaha kerajaan sementara untuk meredakan kekecohan?

MS: Menteri Dalam Negeri (Mohamed Ibrahim) meminta mereka supaya jangan timbulkan kekecohan. Mereka dibenarkan berada di kawasan itu sampai bila-bila sekiranya mereka mahu dan itu matlamat kerajaan sementara. Tetapi matlamat pihak satu lagi adalah untuk melumpuhkan keadaan bukan sahaja di Rabaa Adawiyah dan Dataran Nadha, tetapi di pinggir Kaherah kerana mereka menganggap kawasan itu sasaran utama. Kemudian polis mencari alternatif untuk menghentikan kekecohan, namun mereka membantah dan mencabar kerajaan.

Kemudian mereka berpendapat ini adalah harinya. Mereka diberi tiga amaran melalui pembesar suara “Tolong bersurai secara aman dan kami akan memberi anda laluan keluar selamat dan kami tidak akan mengancam anda untuk membolehkan anda bersurai secara aman”. Sebahagian daripada mereka bersurai secara aman tetapi sebahagian lagi memulakan serangan tembak, membakar jalan, menggunakan molotov cocktail dan dalam keadaan ini polis terpaksa mempertahankan diri dalam usaha menamatkan keadaan itu. Dalam serang balas itu, pastinya ada yang maut daripada kedua-dua pihak, 25 peratus yang terkorban adalah polis.

Mereka juga membawa kanak-kanak berusia enam dan tujuh tahun dan membalut kanak-kanak itu dengan kain kapan. Kanak-kanak ini tidak mengetahui apa-apa, mereka tidak tahu konflik politik. Mereka berkata: “Jika kamu mahu menamatkan keadaan ini, kami harus membunuh kanak-kanak ini” dan mereka meletakkan kanak-kanak itu di benteng hadapan. Perkara itu sangat keterlaluan dan melukakan hati rakyat Mesir dan orang ramai. Pada 14 Ogos kerajaan terpaksa menamatkan situasi itu dan memastikan sekiranya terdapat rakyat terbunuh disebabkan perkara itu. Bagi mengatasi masalah itu kerajaan meminta Kumpulan Pemerhati Kemanusiaan dan Juri Perundangan untuk memerhati dan merekodkan apa yang terjadi untuk mengetahui siapakah yang menyerang dahulu. Polis hanya menggunakan gas pemedih mata ke arah mereka tetapi dibalas dengan mesingan dan molotov cokctail dalam serang balas itu pasti berlaku kematian.

Bagaimanakah keadaan di dua dataran itu sekarang?

MS: Sekarang dataran itu musnah sepenuhnya, mereka memusnahkannya. Bersebelahan Dataran Nadha terdapat Taman Botanik (Orman Garden). Kawasan itu adalah taman paling berharga di Timur Tengah. Terdapat 500,000 spesies pokok dan kawasan itu kini, mereka gunakan sebagai tanah perkuburan.

Mengapa mereka berani meneruskan protes?

MS: Mereka mahu membunuh sesama sendiri kerana mahu syahid. Mereka mahu dibunuh “Kami mahu syahid dan kami mahu anda bunuh kami,”. Amaran ini dilakukan untuk memalukan polis dan kerajaan.

Adakah kerajaan menggunakan kekerasan?

MS: Kerajaan melihat keadaan itu, mereka amat bersabar. Sebenarnya, kami marahkan kerajaan kerana menunda untuk meleraikan keadaan itu. Jeneral (Abdel Fattah) Al-Sisi telah memberi surat kuasa kepada polis untuk melakukan serang balas tetapi polis tidak melayan tuntutan itu kerana mereka mendapati, sekiranya perkara itu dilakukan akan ramai terbunuh. Oleh itu, polis memberi tempoh tiga minggu untuk berunding tetapi perkara itu tidak berlaku. Keadaan semakin parah dan Mesir lumpur. Persoalannya, adakah polis menggunakan kekerasan, jawapannya adalah tidak.

Siapakah memulakan serangan di Kaherah?

MS: Saya akan tunjukkan anda gambar, siapakah yang memulakan tembakan. Mereka bukan melakukan tunjuk perasaan aman. Mereka terdiri daripada pelbagai jenis tentera. Mereka membawa tentera ini dari Libya.

Selepas kejatuhan rejim Gaddafi di Libya, semua tentera di Libya dilindungi dan mereka di seludup ke Mesir dan sebahagian lagi diseludup ke Sinai untuk digunakan sebagai pengganas dan penghasut. Mereka pernah dibawa ke Mali dan ketika konfrontasi di Mali ia juga dilakukan oleh tentera Libya. Jadi, mereka datang dari Libya dan dari tempat lain dan mereka bertahan. Mereka bertanggungjawab terhadap pertumpahan darah.

Selepas penahanan beberapa pemimpin kanan Ikhwanul Muslimin, bagaimana suasana di Mesir?

MS: Al Jazeera juga memaparkan kenyataan bantahan dalam perbicaraan oleh peguam lawan dari pemimpin Ikhwanul Muslimin Safwat Hegazy, Mohamed Badie, Essam al-Aryan yang mengugut tentara di Mesir. Contohnya, Mohamed Badie pernah berkata satu kenyataan sangat serius - ‘ Ketika hari pembebasan Mursi, pengganas di Sinai juga akan berundur. Maknanya, terdapat seperti rangkaian apa yang berlaku di Sinai dengan apa yang mereka lakukan di sini". Kini, mereka ditahan mengikut mahkamah sivil dan keadaan kini terkawal dan Mesir ketika ini baru memulakan aktiviti seperti biasa.

No comments:

TOP HOT ARTIKEL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...