PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN

NETWORKEDBLOGS

BLOGGERS 1 MALAYSIA IKUT SAYA, SAYA IKUT ANDA JUGA

Friday, August 31, 2012

LEMBU PAKATAN PR CUBA BUAT APA NI..??


Apa motif sebenar perhimpunan haram sibaju kuning berhimpun malam tadi, adakah tujuan sebenarnya untuk menukar bendera Malaysia ataupun untuk meminta 8 tuntutan yang disuarakan.

Puak Pakatan Lembu PR meminta bendera Malaysia ditukar kepada bendera rakan sekutu DAP iaitu PAP Singapura. Lembu-lembu PR ni tahu tak Singapura tu negara Republik ataupun tidak ni..??

Kita selidik sedikit sejarah Singapura ni, Singapura ialah sebuah REPUBLIK berparlimen yang mengamalkan parlimen ekadewan berlandaskan sistem Westminster, yang mewakili pelbagai kawasan pemilihan.

Pada tahun 1990, Goh Chok Tong mengganti Lee sebagai Perdana Menteri. Sepanjang tempoh jawatannya, negaranya berdepan dengan Krisis Kewangan Asia 1997, wabak SARS 2003, dan ancaman keganasan Jemaah Islamiyah.

Pada tahun 2004, Lee Hsien Loong, anak sulung Lee Kuan Yew, menjadi perdana menteri ketiga. Antara keputusan terbesar yang diambilnya ialah rancangan membuka kasino untuk menarik pelancong.


Antara faktor-faktor perpisahan Singapura ialah disebabkan kemenangan parti PAP. PAP telah menang besar di Singapura lalu perasaan angkuhnya telah meyelubungi diri mereka untuk mula bersuara terhadap orang Melayu.

PAP telah menubuhkan cawangannya di Tanah Melayu dan membuat keputusan untuk bertanding dalam pilihan raya umum sebagai wakil orang Cina. Keputusan PAP ni telah mengecewakan Tunku Abdul Rahman kerana mengikut persetujuan yang dicapai pada Ogos 1963, PAP tidak akan bertanding dalam pilihan raya di Semenanjung.

Sikap tamak nak berkuasa sudah memuncak kerana kemenangan yang dicapai di Singapura dan ingin meluaskan lagi kuasa mereka seterusnya di Tanah Melayu Semenanjung.

Faktor seterusnya ialah ucapan yang disampaikan dalam kempen pilihan raya oleh pemimpin-pemimpin PAP membangkitkan isu perkauman sehingga mencetuskan ketegangan antara kaum.

Singapura menganggap beberapa langkah ekonomi dan politik yang dilaksanakan oleh Tanah Melayu tidak berkesan. Pada Mei 9 Mei 1965,Malaysian Solidarity Convention (MSC) ditubuhkan dengan slogan “Malaysian Malaysia” sebagai dasar perjuangan mereka.


Inilah slogan yang digunapakai oleh LGE di Pulau Pinang untuk menyemarakkan lagi bangsanya untuk menguasai Malaysia, itu sebab kita boleh gambarkan sendiri Melayu dalam PR ni tak sedar mereka dipergunakan.

Pada pilihan raya umum 1969, Lee Kuan Yew berjanji akan mewujudkan semangat Malaysian Malaysia sekiranya mereka menang. Lee Kuan Yew turut mempersoalkan status orang Melayu yang dianggap bukan anak jati Malaysia.

UMNO menganggap MSC adalah untuk menjatuhkan Perikatan dan menghapuskan kedudukan istimewa orang Melayu dan Bumiputera seperti tindakan DAP sekarang yang ingin juga perkara ini terlaksana.


PAP juga telah menggunakan sokongan pihak asing(Yahudi). Lee Kuan Yew telah memberitahu wartawan dan diplomat asing bahawa Perikatan adalah parti perkauman,berpecah dan lemah. Lee Kuan Yew mendakwa orang Cina di Malaysia ditindas oleh UMNO.

Akhirnya pada 9 Ogos 1965 , Tunku Abdul Rahman telah mengisytiharkan perpisahan Singapura daripada Malaysia yang terdiri daripada Tanah Melayu,Sabah dan Sarawak. Singapura menjadi republik merdeka berasingan dalam Negara-negara Komanwel.

Disini kita dapat lihat sikap tamak haloba mereka untuk menguasai segalanya, bangsa apakah yang rakus itu..?? Hari ni mungkin bendera Malaysia yang nak ditukar, tetapi akan datang nama Malaysia pula akan dilenyapkan daripada peta dunia.


Adakah Melayu sedar ataupun masih terleka dalam hal ini..?? Sudah pasti bangsa Melayu akan datang tidak mempunyai keistemewaan di tanahnya sendiri.

3 comments:

Challenger said...

Dalam Malaysia ada undang2 tapi puak PKR PAS DAP ni buta undang2 dan keharmonian bernegara.
Ada Lawyer ramai2 untuk apa ?
Setakat nak jadi pemecah perpaduan negara berhenti lah...
Ketua2 gila di PR sila berhenti dari mencederakan hati rakyat....
sebelum rakyat bertindak atas segala tindakan buruk dari puak gila2 PR

rakab said...

Nasib baik jugaklah puak bangsat Pakatan nih pendek akal,...

tingkah laku dan kelakuan biadap mereka ini tak mungkin akan dapat menarik sokongan majoriti rakyat yang waras kepada kumpulan mereka, sebaliknya membangkitkan keberangan dan kebencian yang meluap kepada Pakatan Rakyat sendiri.

...padan muka engkau !!!

Anonymous said...

Nk sgt ke rse pmbangkang mmerintah...ptptn dihapuskan 2 yg k0rg suke sgt?abis lps ny 0wg mlyu nk blja mcm ne..bia jd cm dlu xde duit xblja sbb xde pnjaman?0wg mlyu sume xmju?atau nk bg free ptptn bia bdk2 bsuke ria dpt duit n x blja n hanyut..c0me 0n la..ingt la blik siape yg bssh pyh mmrdekakn negara..n skrg kte sng2 nk undi pmbgkang..tlg la bangsa mlyu sedar dri skrg demi pru14 pula...kte da hidup aman kat mlysia ape lg k0rang nak..just sup0rt y0ur pm k..

TOP HOT ARTIKEL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...