PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN

NETWORKEDBLOGS

BLOGGERS 1 MALAYSIA IKUT SAYA, SAYA IKUT ANDA JUGA

Thursday, October 13, 2011

KEDUTAAN MALAYSIA DI SERANG LAGI...!!!



Jika tahun lalu, pejabat Kedutaan Besar Malaysia di Indonesia dilempar najis, hari ini ia sekali lagi menjadi mangsa kebiadaban penunjuk perasaan.

Aksi tunjuk perasaan yang dianjurkan oleh pertubuhan bukan kerajaan, Forum Betawi Rempug (FBR) mencetuskan ketegangan sehingga menyebabkan lampu pecah serta kerosakan di pagar bangunan tersebut di Jalan Rasuna Said di sini.

Perhimpunan yang berlangsung selama sejam setengah bermula pukul 1 tengah hari itu menyaksikan betapa liarnya sikap sebahagian daripada 650 penunjuk perasaan.

Tindakan tidak bertamadun penunjuk perasaan itu juga turut mencederakan sembilan anggota polis Indonesia selepas terkena balingan objek seperti batu, kayu dan buluh yang berusaha mengawal keadaan genting itu.

Penunjuk perasaan itu berhimpun di depan Kedutaan Besar Malaysia untuk menyatakan bantahan terhadap Malaysia yang kononnya didakwa mengambil tanah seluas lebih 1,000 hektar secara haram di Kalimantan Barat.

Para penunjuk perasaan yang dipimpin oleh Pengarah FBR, Edwan Hamidy itu turut membawa sepanduk bertulis 'FBR siap mengajari Malaysia cara-cara menjadi negara yang baik'.

Tidak ketinggalan, pelbagai kata-kata kurang manis diucapkan oleh beberapa pemimpin tertinggi FBR yang secara jelas mengecam dan menghina negara Malaysia.

Aksi tunjuk perasaan FBR itu sebenarnya tidak memberikan sebarang manfaat kepada organisasi berkenaan kerana hasrat untuk menyampaikan nota bantahan berkenaan tidak dilayan oleh pejabat Kedutaan Besar Malaysia.

Pejabat Kedutaan Besar Malaysia mempunyai sebab untuk tidak menerima sebarang nota bantahan itu memandangkan dakwaan FBR kononnya Malaysia menceroboh kedaulatan wilayah mereka tidak pernah berlaku.

Kemuncak kemarahan penunjuk rasa itu terjadi apabila penunjuk perasaan berkeras untuk memacakkan bendera FBR di pagar bangunan pejabat Kedutaan Besar Malaysia.

Polis yang cuba menghalang tindakan berkenaan dirempuh oleh sekumpulan penunjuk perasaan itu sehingga mencetuskan kacau-bilau. Berikutan itu, polis terpaksa melepaskan gas pemedih mata ke arah peserta yang terlibat dalam demonstrasi itu kerana tindakan melampau mereka.

Isu ini tercetus berikutan kenyataan Naib Ketua Komisi 1, Dewan Perwakilan Rakyat (DPR), T.B. Hasanuddin yang mendakwa, Indonesia kehilangan 1,400 hektar di Camar Bulan serta 800 meter garis pantai di Tanjung Datu.

Susulan itu, empat menteri Indonesia menafikan dakwaan berkenaan yang disifatkan tidak memiliki sebarang asas yang kukuh. Menteri Koordinasi Politik, Undang-Undang dan Hubungan Keselamatan, Djoko Suyanto bersama-sama dengan Menteri Luar, Marty Natalegawa, Menteri Dalam Negeri, Gamawan Fauzi dan Menteri Pertahanan, Purnomo Yusgiantoro tampil mempertahankan Malaysia

"Tidak timbul sebarang pertikaian sempadan antara Indonesia dan Malaysia kerana kedua-dua negara merujuk pada perjanjian persefahaman yang dibuat semasa era pemerintahan Belanda dan British pada tahun 1891, 1915 dan 1928," kata Marty Natalegawa pada sidang media itu.

Berdasarkan rekod sejarah, perjanjian yang ditandatangani antara Belanda dan Inggeris yang masing-masing menjajah Indonesia dan Malaysia, kata sepakat dicapai berhubung batas garis sempadan kedua-dua negara itu.

Sejak sekian lama kedua-dua Indonesia dan Malaysia sentiasa mematuhi perjanjian berkenaan dan tidak pernah ada sebarang pertikaian yang dibuat.

- UTUSAN MALAYSIA

12 comments:

Anonymous said...

kesian. sapa yang duduk di negeri bahlul tu jaga diri. kesombongan rakyat depa di luar negara terhadap orang malaysia terutama melayu sangat jelas. kat mekah, tempat beribadat pun depa tunjuk sombong. macam la kita ni hairan besaq kat depa. saya pernah la bantu seorang tua kerana dia nampak tak tau jalan ke mesjid di mekah. walau nampak riak sangat, tapi atas nama islam saya tanya dia nak ke mesjid ka? saya tunjuk arah tapi dengan muka sombong bodoh dia, jangan nak ucap terima kasih, berlalu macam tu saja.
student indon kat malaysia juga sombong, tak nak bergaul dengan melayu, tapi bukan main mesra dengan bukan melayu.
tak sedaq sedaq yang mendera amah depa tu bukan melayu. memang bangang la indon, tak pernah habis bangang dia.

usin said...

bersyukurlah rakyat malaysia kerana peluang belajar sampai tak larat sentiasa terbuka. kt indon, rakyat jd mcm tu sbb dorang tak skolah, akal bengap, malas berfikir & sgt mudah dipengaruhi. bnyk bezanya kan!!!

Anonymous said...

TAK LAMA LAGI GEMPA DAN TSUNAMILAH NEGARA TU..!!!!! SELAU MACAM TULAH LEPAS KUTUK MALATSIA PASTI TERJADI SESUATU KAT NEGARA MEREKA... SIAPA YANG BERI BANTUAN DULU ...KITA JUGA.....TULAH DIA JENIS MAKNUSIA YANG TAK TAU BERTERIMA KASIH..

Anonymous said...

Hai tak habis2 perangai orang indon ni.Tak sedar diri.Makan pun susah.Hey...lu tau tak berapa juta rakyat lu dok di Malysia cari makan?Ini la manusia tak kenal dek untung.Betul....lepas ni kau orang indon...nergara mu akan dilaknati Allah atas perbuatan mu itu.Tsunami,letusan gung berapi n lain2 bakal menemui mu yg jahat dan manusia tak sedar diri.Kes yg berlaku blum lagi betul atau tdak oi.

Anonymous said...

manusia2 tak bertamadun dah mula buat hal..diorng ni jenis spesies pemakan bangkai....

Anonymous said...

jakun2 tak bertamadun ni mungkin terlepas dari hutan rimba..tak perlu dilayan..setakat tunjuk action kat kedutaan bolehlah..klu berani dtg kt malaysia klu nak mati katak..

Anonymous said...

indon jancuk gila babi...
memamng otak di pantat....

MORTOPO GOYO said...

HALAU MEREKA DARI BUMI BERTUAH INI.

BANGSAT..BREBGSEK..HAAAAKTUIIII

Anonymous said...

" TAK LAMA LAGI GEMPA DAN TSUNAMILAH NEGARA TU..!!!!! SELAU MACAM TULAH LEPAS KUTUK MALATSIA PASTI TERJADI SESUATU KAT NEGARA MEREKA... SIAPA YANG BERI BANTUAN DULU ...KITA JUGA.....TULAH DIA JENIS MAKNUSIA YANG TAK TAU BERTERIMA KASIH.." mmg betui Pulau Bali dah bergegar tadi seb baik x jd tsunami...

drsbos said...

TIDAK SAMPAI DALAM 24 JAM, BENCANA MENIMPA BALI SUSULAN DARI DEMONSTRASI 650 ORANG FBR DI KEDUTAAN MALYSIA.JADIKAN IKTIBAR. WALAUPUN KEMUNGKINAN BESAR MEREKA DIUPAH, BENCANA JUGA TERKENA KEPADA YANG MENGUPAH. DARI SEKIAN BANYAKNYA ORANG ISLAM DI SANA YANG MENDIAMKAN DIRI, BENCANA JUGA TAK TERKECUALI KEPADA MERAKA.AKBAR.

Anonymous said...

BERAPA LAH DIORG DAPAT UPAH TUE YER??BUAT X TAHU JER LAH,KALAU DI LAYAN PUN BUANG MASA JER...ANIFAH AMAN BARU JER JUMPA MENTERI LUAR INDON..XDER MASALAH PER2 PUN...

Anonymous said...

indon2 barua..elok kau tolong kaum kau kt bali..lepas ni bala apa lagi yg datang..

TOP HOT ARTIKEL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...