PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN

NETWORKEDBLOGS

BLOGGERS 1 MALAYSIA IKUT SAYA, SAYA IKUT ANDA JUGA

Sunday, October 2, 2011

FAHAMAN MAT SABU MENULAR DI TAMAN BUNGA RAYA WANGSA MAJU..!!!



Setelah lebih 10 tahun peniaga-peniaga Melayu kecil berniaga di Taman Bunga Raya dalam keadaan aman tanpa gangguan, sekarang telah diganggu oleh kehadiran "Haji" yang sifatnya seperti yahudi menindas bangsa Melayu.

Haji yang berjawatan sebagai bendahari surau dan ahli jawatan kuasa persatuan penduduk rakus membuat penilaiannya sendiri. Apabila Haji ni dapat memegang jawatan sekarang, habis semua peniaga-peniaga kecil Melayu ni diporak-perandakan olehnya.

Kelam-kabut dan kacau bilau dibuatnya oleh Haji yang tidak menyokong bangsa Melayu disana. Haji ni sepatutnya sedar bahawa yang berniaga dikedai-kedai besar sekitarnya dikuasai oleh bangsa asing, Melayu yang berniaga kecil-kecilan seperti merempat dinegaranya sendiri terpaksa berniaga ditepi-tepi jalan dan tepi sudut kedai tersebut.

Jika melihat daripada situasi keadaan peniaga-peniaga kecil Melayu yang berniaga tidaklah mengganggu lalulintas, malah lampu isyarat pun takda. Peniaga-peniaga kecil Melayu mendapat sambutan menggalakan daripada penduduk setempat, penuh kedainya, seakan memberi sokongan dan semangat untuk mereka terus beniaga untuk mencari pendapatan menampung keluarga mereka.

Kalau diikutkan dari segi harga pula tidaklah semahal restoran besar disekitarnya yang dikuasai bangsa bukan Melayu, mungkin itulah tarikan penduduk setempat membeli makanan dan minuman peniaga-peniaga kecil Melayu di Taman Bunga Raya.

Mengikut kata penduduk sekeliling, Haji ni dan persatuannya seperti "Syok Sendiri", selalu adakan mesyuarat sesama 10-20 orang ahlinya tanpa disokong oleh penduduk setempat. Tak cukup "Korum" pun boleh jadi ber "Meeting". Buat keputusan sesama kroninya sendiri, persatuan macam ni pun ada ka..??

Persatuan Haji yang suka menindas bangsanya sendiri. Berkemungkinan Haji ni mendapat bonus dari bekas wakil rakyat terdahulu disana agaknya. Kalau tidak kenapakah dah macam Mat Sabu yang suka memperburukkan bangsanya sendiri, cuma mereka saja yang betul, orang lain semuanya salah.

Sehingga pernah memanggil JPJ untuk menutup jalan kekawasan tersebut, akhirnya pihak polis terpaksa menyelesaikan masalah yang dicipta oleh Haji ni. Haji yang sanggup menutup pintu rezki bangsanya sendiri dengan membuat aduan pula kepada DBKL dan SPRM tentang peniaga-peniaga kecil Melayu yang mencari nafkah disana.

Apakah motif sebenar Haji ni bertindak demikian..?? Haji apakah ini yang sanggup menindas bangsanya sendiri yang mencari rezki ingin menyara keluarga mereka..??

Berbanding kedai-kedai besar dan Restoran "Shop Lot" disekeliling Taman Bunga Raya sememangnya dikuasai oleh bangsa bukan Melayu. Perasaan Hasad Dengki(PHD) Haji ni amat tinggi, irihati kerana peniaga-peniaga kecil Melayu ini memberi sumbangan terus kepada Imam dan tidak kepadanya sebagai bendahari Surau.



Dengar cerita peniaga-peniaga kecil Melayu di Taman Bunga Raya menyumbangkan RM1650 terus kepada Imam dan tidak kepadanya kerana ragu-ragu dan was-was terhadap tindak-tanduknya yang lebih mementingkan kroni persatuannya.

Penduduk setempat banyak berbincang hal-hal berkaitan persatuan ni dikedai-kedai makan, dan bercerita tentang persatuan yang tidak digemari mereka. Jika kedai peniaga-peniaga kecil Melayu tu takda orang, kita tahulah penduduk setempat memang tak setuju dengan perniagaan mereka.

Tetapi kedai peniaga-peniaga kecil Melayu ni mendapat sambutan mengalakan daripada penduduk sekeliling. Adakah benar penduduk yang tak setuju kepada peniaga-peniaga kecil Melayu ini ataupun Persatuan Haji ni yang tak setuju sehingga sanggup menindas bangsanya sendiri.

Haji apakah ini tidak mempunyai hati perut..??

5 comments:

Anonymous said...

Kenapa dah dapat tunaikan ibadah ke Tanah Suci perangai macam ni? Yang pura-pura mati masa Bersih 2.0 pun haji. Sia-sia saja mengerjakan ibadah haji.

Silver said...

kenapa menipu satu ibadah?dari kecil sampai besar,kita belajar menipu berdosa..jgn main2 hukum Allah

Jom terjah sini:
1)Gambar Nabil Raja Lawak Dan Zira Berkahwin
2)Kena Kejar Sebab Mandi Bogel
3) Bagaimana Nak Bagi Gigi Kuning Jadi Putih?
4) Porno Bagi Kesan Buruk Kepada Otak

Anonymous said...

saper x penah pegi tbr x tau keaadaan sebenar.
ko n yg kroni , hentam x tau hujung pangkal atau bodoh dan jahil.

peniaga disitu naik lemak dan pijak kepala. tak sedar untung.

bukan menggangu lalulintas je tapi ketentaraman.

kalau dah blok jalan tu nk panggil ape x kan nk tunggu lampu isyarat .
penduduk memang x puas hati , yg byk dtg org luar je yg x reti masak.

sebagai melayu kene prihatin bukan main pijak je bila dah bagi . ini peniaga mcm yahudi , dari tempat kecil kemudian nk menjajaf satu kawasan,

kalau ko prihatin sgt suruh je peniaga pindah deoan rumah korang.

jgn jadi bodoh , babi yg tunduk je tapi x tau ape2

Anonymous said...

ha betul tu. hj 2 tu tak sokong bersebab. yang berniaga, berniaga dgn tak bertanggungjawab. jalan ditutup, parking di ambil, kawasan jadi busuk dan kotor. batul ke caranya untuk berniaga tu? saya amat menyokong peniaga melayu, tapi kalau dengan sikap yg begini tentulah penduduk marah. memang betul ramai customer bukan penduduk TBR. so mereka tu tak faham, janji makan murah dan ok.pernah sekali mak saya berhenti sekejap, masih dlm kereta tunggu anak buah pergi beli pen sebatang, di marahi staff kueh teow mali sebab ganggu parking customer mereka. wow berapa dia orang bayar for that parking monthly to DBKL???? sangat biadap.

Anonymous said...

boleh dan sangat elok kita cari rezeki dgn berniaga, tapi biar la kena pada tempatnye le, memporak perandakan keamanan dan ketenangan penduduk setempat tk sepatutnya berlaku, kesian jiran2 sebelah warung tu,saban mlm tk da ktenengan, smpai la pukul 3 ke 4 pagi masih hiruk piruk dgn kreta motor kluar masuk kat situ, parking kreta spanjang jalan. tempat tu dah macam ada'funfair'je tiap mlm.kalau nak niaga yg btul2 grand, pegi la kat foodcourt yg memang khusus utk peniaga grand bukanya mencelah ditengah2 kawasan kejiranan yg nak nyenyak tido.ada betul ke BRO.

There was an error in this gadget

TOP HOT ARTIKEL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...