PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN

NETWORKEDBLOGS

BLOGGERS 1 MALAYSIA IKUT SAYA, SAYA IKUT ANDA JUGA

Friday, September 9, 2011

KERAJAAN PAS RAMPAS TANAH LAGI...!!!



Kira-kira 100 penduduk di Jalan Sultanah Zainab dan Jalan Gajah Mati, di sini berhimpun membantah tindakan kerajaan Pas Kelantan mengambil tanah mereka untuk dibangunkan sebagai pusat komersial.

Penduduk terbabit mendakwa, cara pengambilan tanah seluas kira-kira 3.6 hektar tersebut oleh Pejabat Tanah dan Jajahan Kota Bharu tidak menepati Akta Pengambilan Tanah, 1960 sekali gus menimbulkan kesangsian niat sebenar pihak berkuasa.

Wakil penduduk, Rahimi Mohamad berkata, pihak berkuasa tidak pernah sekali pun datang berbincang dengan 60 pemilik tanah di kawasan itu sehingga satu surat dikeluarkan pada pertengahan bulan lepas.

Beliau berkata, cara yang digunakan oleh kerajaan Pas Kelantan dalam mengendalikan soal pengambilalihan tanah itu tidak dapat diterima sama sekali kerana mereka adalah pemilik tanah bukannya penduduk setinggan.

''Kami selaku pemilik tanah rasa begitu kecewa dengan tindakan Pejabat Tanah dan Jajahan Kota Bharu yang mengemukakan borang E dan F, Akta Pengambilan Tanah kepada kami secara tiba-tiba.

"Kami musykil dengan niat sebenar Pejabat Tanah dan Jajahan Kota Bharu yang selama ini telah menyembunyikan perkara sebenar tentang cadangan pengambilan tanah kami.

"Kami memohon jawapan daripada pihak berkuasa itu kenapa tidak dibuat terlebih dahulu Penyiaran Warta di bawah Seksyen 8, Akta Pengambil Tanah dan kenapa tidak dikemukakan terlebih dahulu Borang C dan D kepada kami, sekiranya ia diteruskan ia akan menyebabkan kira-kira 300 penduduk terjejas," katanya ketika ditemui di Jalan Gajah Mati di sini hari ini.

Difahamkan projek pembangunan bercampur 'perdagangan dan kediaman' yang melibatkan pembinaan hotel, ruang niaga dan kondominium itu dilaksanakan secara usaha sama di antara Majlis Perbandaran Kota Bharu-Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) dengan sebuah syarikat bukan bumiputera.

Sementara itu, penduduk, Che Zainab Yusof, 73, meminta kerajaan Pas Kelantan membuat pertimbangan sewajarnya sebelum meneruskan niat untuk mengambil tanah tersebut.

Dia yang dilahirkan di kawasan tersebut berkata, paling menyedihkan proses pengambilan tersebut dilakukan secara tergesa-gesa ketika umat Islam sibuk melakukan persiapan menyambut Aidilfitri.

"Borang E dan F dikeluarkan untuk memanggil pemilik tanah hadir di Pejabat Tanah pada 14 Ogos untuk mendengar tentang amaun pampasan yang akan diberi, 4 September untuk memberi maklum balas tentang pembaikan rumah bagi memberi penilaian dan 13, 14 dan 16 September tarikh hadir untuk siasatan.

"Tarikh ini dibuat secara tergesa-gesa tanpa sebarang perbincangan, adakah tujuan sebenar pejabat tanah dan jajahan supaya pemilik-pemilik tanah tidak mempunyai masa berbincang sesama ahli keluarga tentang nasib masa depan yang akan kehilangan tanah pusaka peninggalan nenek moyang kami," katanya.

Seorang pesara, Eng Chew Peng, 65, berharap kerajaan Pas Kelantan menyediakan program dan pelan yang teratur untuk memindahkan mereka keluar daripada kawasan tersebut.

"Saya tinggal di sini sejak 43 tahun dulu, dari sewa RM30 sebulan sehingga RM140 pada hari ini. Di mana lagi saya nak duduk, tidak ada rumah sewa dalam bandar murah macam ini.

"Kalau nak suruh kami berpindah sekali pun sediakan tempat untuk kami berpindah dengan kos yang rendah seperti menyediakan rumah untuk tinggal, orang seperti saya yang tiada pekerjaan macam mana nak bayar sewa kalau mahal sangat," katanya.

No comments:

TOP HOT ARTIKEL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...