PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN

NETWORKEDBLOGS

BLOGGERS 1 MALAYSIA IKUT SAYA, SAYA IKUT ANDA JUGA

Saturday, August 13, 2011

PENGUNDI 90 TAHUN AKAN DIKELUARKAN DARI DAFTAR PEMILIH SPR..!!!





Keputusan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) untuk mengeluarkan nama pengundi berumur 90 tahun ke atas daripada daftar pemilih adalah wajar bagi mengelak pelbagai tohmahan liar terhadap badan bebas itu, kata Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal.

Beliau, yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah berkata, langkah berkenaan boleh dianggap sebagai sebahagian daripada usaha berterusan SPR membersihkan daftar pemilih daripada pemilih yang tidak lagi layak berada di dalam senarai daftar pemilih.

"Jika mereka (SPR) dapati ada anggota (pemilih) yang sudah tidak aktif sekian lama maka proses pembersihan ini harus dilakukan.

"Tidak aktif bukan hanya bermakna pemilih tidak pernah mengemas kini maklumat mereka dengan SPR kerana berpindah dari satu tempat ke tempat lain tetapi juga langsung tidak turun mengundi ketika pilihan raya,” katanya kepada pemberita ketika menghadiri majlis berbuka puasa anjuran Badan Belia Pertubuhan Islam Seluruh Sabah (USIA) dan Pergerakan Pemuda UMNO Silam di sini hari ini.

Shafie berkata, langkah SPR itu bagaimanapun tidak bermakna SPR menafikan hak pemilih berumur 90 tahun ke atas untuk menunaikan hak sebagai pengundi kerana mereka diberi ruang untuk memaklumkan SPR jika ingin aktif semula.

– BERNAMA

Baguslah tu SPR bertindak demikian kerana banyak tomahan dari pihak pembangkang yang akan menimbulkan keraguan terhadap daftar mengundi. Ingin juga diberitahu bahawa ia sebenarnya datang dari kesilapan rakyat Malaysia sendiri yang tidak mengemaskinikan alamat masing-masing.

Seumpama pemilih yang selalu berpindah rumah dari satu rumah sewa kepada rumah sewa yang baru, alamat lama masih tidak dipadamkan tetapi dah mendaftar ditempat rumah sewa yang baru.

Satu lagi yang selalu kehilangan kad pengenalan 2-3 kali, ini lagi satu hal, ini yang membuatkan kononnya mereka berhak mengundi sehingga 2-3 tempat, padahal cuma satu sahaja tempat disahkan mengundi. Kesilapan yang selalu dibuat oleh rakyat sendiri tetapi menuding jari kepada SPR pula.

Jangan senang-senang diperbodohkan pakatan Anwar ni, kerana mereka ni terkenal dengan penipuan dan pembohongan. Jangan dah terkena batang hidung sendiri baru nak tergadah.

1 comment:

Anonymous said...

Kalau memang ade pengundi yg berumur lebih dari 90 tahun cam ne ?

Kan lebih elok jika SPR kata ... SPR akan siasat semua pengundi yg lebih dari 90 tahun ... jika JPN kata dah meninggal ... nama itu akan dihapuskan dari senarai SPR.

Kan lebih elok jika SPR buat ... SPR akan synchronise data SPR dgn data JPN ... semua nama mereka yg dah meninggal akan dihapuskan dari senarai SPR ... kan lebih senang.

Bila dah guna ... synchronise database ... kan lebih elok ... eiii banyak lagi perkara baik yg boleh dibuat ... dan tak de sapa boleh cabar dafter pengundi SPR.

Kan lebih elok ... jika kita berfikir ... out side the box.

There was an error in this gadget

TOP HOT ARTIKEL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...