PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN

NETWORKEDBLOGS

BLOGGERS 1 MALAYSIA IKUT SAYA, SAYA IKUT ANDA JUGA

Sunday, December 12, 2010

GAMBAR SAMAN EKOR


Dalam masa Parti Keadilan Rakyat begitu lantang menyuarakan ingin menghapuskan "Saman Ekor", Kerajaan kini sedia menimbangkankan pula untuk membekalkan gambar yang dirakam oleh Polis Trafik untuk pesalah kesalahan memandu melebihi had laju semasa menghantar saman pula.

Kita tengok artikel juak PAS menyuarakan tentang SAMAN EKOR ni...

     "Parti Islam Se-Malaysia (PAS) merasa kesal, di atas sikap kerajaan melalui Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) yang bertindak menyenarai hitam pesalah trafik sehingga mereka tidak dibenarkan untuk membaharui cukai jalan. Dimaklumkan sejak September 2009, lebih 2.5 juta notis saman dikeluarkan kepada pesalah trafik dan daripada jumlah itu, sebanyak 1.07 juta pesalah trafik telah disenaraihitamkan oleh PDRM",lapor artikel tersebut,
      PAS bukan menentang saman kepada mereka yang bersalah,tetapi biarlah dihukum mengikut proses yang betul. Kenapa tidak dibawa kepada pengadilan untuk dibicara.

Sepatutnya memang Kerajaan hendaklah sentiasa bersikap terbuka kepada cadangan yang munasabah dan maklumat daripada orang ramai agar tiada pihak yang akan teraniaya.Tetapi keputusan yang dibuat kerajaan mungkin tidak akan memuaskan semua pihak, sebaliknya adalah keputusan yang adil kepada semua rakyat.

Kalau la Kerajaan tak mengambil sikap tegas terhadap pemandu yang sering melakukan kesalahan ni, makin lama mereka ni akan lebih "berkuasa" dijalan raya. Secara tak langsung akan menyusahkan pihak yang lain, contoh kita pulak satu hari nanti, kan anaiya. Bagus la tu, Kerajaan mengambil sikap tegas dalam hal ni dengan menyenarai hitamkan pemandu yang melakukan kesalahan terutama mereka yang selalu pandu melebihi had laju.

Kali ni memang bernas la idea Kerajaan ni, tetap tegas dalam menangani masalah jalanraya. Penyelesaian ini membuatkan pesalah-pesalah trafik jadi tak keruan la dibuatnya. Kena saman lepas ni bila bawa kenderaan laju terus dapat gambar, kan best sikit bunyinya. Baru la semua orang bawa kenderaan mereka ikut had laju, slow sikit la kata orang, setidak-tidaknya kurang la sikit kemalangan yang mungkin dapat kita elakan apabila dah kita pandu ikut hadlaju yang ditetapkan.

Kerajaan kini akan berbincang dengan pihak Jabatan Pengangkutan Jalan ( JPJ ) untuk melaksanakannya kerana ia turut melibatkan Kementerian Pengangkutan dan akan membincangkan pelbagai lagi masalah lain yang berkaitan dengan jalanraya.

No comments:

TOP HOT ARTIKEL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...