PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN

NETWORKEDBLOGS

BLOGGERS 1 MALAYSIA IKUT SAYA, SAYA IKUT ANDA JUGA

Friday, December 17, 2010

PAKATAN RAKYAT SAMAN DEWAN SPEAKER

 Ekoran daripada Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan 3 lagi Ahli Parlimen Pakatan Rakyat digantung menghadiri Sidang Dewan Rakyat selama 6 bulan, PKR bercadang mengambil tindakan makamah keatas Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia.
Ahli Parlimen Gelugor ( DAP ) Karpal Singh membuat keputusan itu berikutan mereka tidak diberi peluang untuk memberi penjelasan perbahasan usul pergantungan tersebut. Dahulu kalau kita lihat anaknya, Gobind Singh menghadapi kes yang sama setelah diperintah digantung daripada menghadiri sidang Dewan Rakyat.

Kekecohan yang berlaku pada sidang Dewan Rakyat adalah "Tempias" daripada budaya Pakatan Pembangkang di Perak. Budaya yang diamalkan oleh Pakatan Pembangkang di negeri Perak itu telah meresap ke Dewan Rakyat. Ini merupakan SEJARAH dalam persidangan Dewan Rakyat dimana berlaku sedemikian rupa, pelbagai "Tomahan" dilemparkan, termasuk membawa sepanduk memperlekehkan Speaker Dewan Rakyat.
Pakatan Pembangkang sengaja membuat kecoh dalam usaha untuk menangguhkan Dewan Rakyat yang membahaskan usul pergantungan Ketua Pembangkang , Datuk Seri Anwar Ibrahim.
Memang betul la kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Abdul Aziz melabelkan Ahli Parlimen Pembangkang sebagai "BODOH dan GILA" kerana mengugut untuk mengheret Speaker Dewan Rakyat ke mahkamah.

Ini adalah kerana mahkamah tak boleh mencampuri urusan atau prosiding Dewan Rakyat. Ianya akan ditolak mahkamah kerana Parlimen ada Supremasinya. Telah ada penghakiman yang jelas menyatakan bahawa mahkamah tidak mempunyai jurisdiksi ( Bidang Kuasa ) keatas Parlimen. Ia adalah kedaulatan Parlimen dan supremasi Parlimen.
Adakah Karpal ni peguam kelas tiga..? Undang-undang mana yang dia belajar ni..?? Sepatutnya apabila Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz membaca usul kerana ianya dalam Aturan Urusan Mesyuarat, Ahli Parlimen Pakatan Rakyat patut membantah tetapi pelik mereka tidak buat sedemikian. Lain pula yang mereka rancang.
Sebagai rakyat kita harus pertimbangkan dengan cara yang betul. Ketua Pembangkang tidak ada pilihan untuk Survival Politik, dengan cara kotor ni la yang dia terpaksa guna pakai. Apa yang dilakukan adalah "Budaya" jalanan yang terbawa-bawa menjadi "Hobi" oleh Pakatan Pembangkang ke Dewan untuk melengah-lengahkan keputusan.

3 comments:

Wanredone said...

Blogger Wanredone said...

Al-Fatihah. Takziah buat keluarga Datuk Sulaiman Taha!

ARAS TANDA PRU13......
sekiranya berlaku prk di dun N.5 Tenang, bererti PRU13, akan diadakan dalam tahun 2012.

Sekiranya TIDAK berlaku prk di dun N.5 Tenang, besar kemunginan PRU13 diadakan serentak dengan p/raya negeri Sarawak, iaitu sebelum July, 2011!
Watch-out!

Anonymous said...

Kah.. kah.. kah... kami alu2kan tindakan saman dari Kepala Pembanggang Malaysia tuh. Kita tgk sape yg benar, sape yg bercakap tidak benar. Mari kita sokong tindakan 'berani' mereka tuh.

kah.. kah.. kah...

dzimba said...

salam bro..mohon dipautkan blog pantau

http://pantausblog.blogspot.com

TOP HOT ARTIKEL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...