PROGRAM TRANFORMASI KERAJAAN

NETWORKEDBLOGS

BLOGGERS 1 MALAYSIA IKUT SAYA, SAYA IKUT ANDA JUGA

Wednesday, January 5, 2011

KEMELUT SUK DIRUJUK KEHAKIMAN NEGARA

 Menurut Pakar Sejarah, Kekalutan perlantikan Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor hanya dapat diselesaikan sekiranya dirujuk kepada badan kehakiman negara. Apabila kemelut perlantikan berlaku, perkara berkenaan adalah dibawah kuasa badan kehakiman sekiranya timbulnya masalah, keraguan dan kekeliruan terhadap perlantikan dalam perundangan.

Cuma Perbadanan Mahkamah sahaja yang dapat menyelesaikan masalah kemelut tersebut, jika tidak ianya akan terus berpanjangan tanpa penyelesaian, dan akan menyebabkan pelbagai spekulasi yang akan timbul kebelakangan hari nanti. Harus diingatkan disini bahawa sekiranya berlakunya pertentangan kuasa antara Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Negeri, maka kuasa yang lebih tinggi adalah Kerajaan Pusat jelas Pakar Sejarah, Profesor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim. Keadaan ini akan menjejaskan perpaduan dikalangan rakyat negeri Selangor.

Tindakan yang diambil oleh Menteri Besar Selangor juga boleh mewujudkan ketegangan dan suasana yang tidak baik. Sultan Sharafuddin Idris Shah bertitah, tindakan sebegitu adalah tidak wajar dan boleh menjatuhkan moral, kredibiliti serta maruah calon yang telah dilantik. Mengenai cadangan meminda Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor 1959 yang cuba digubal oleh Khalid, baginda menitahkan supaya cadangan tersebut mendapat perkenan baginda terlebih dahulu sebelum ingin dilaksanakan.

Sultan Selangor turut memerintahkan Menteri Besar Selangor mengadakan perbincangan calon sebelum calon-calon dipersembahkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam, bukannya berbincang selepas jawatan SUK Selangor yang telah diperkenankan baginda, apabila telah dilantik, seterusnya diisi oleh calon yang lain pula.

Tentang Sidang DUN tergempar yang Khalid cadangkan, sebenarnya bukanlah Sidang tergempar tetapi sambungan daripada sidang DUN yang ditangguhkan pada 15 November lepas. Speaker Dewan Undangan Negeri ( DUN ) Selangor, Datuk Teng Chang Khim berkata, Khalid perlu mengemukakan representasi bertulis kepada beliau sebelum mengadakan sidang DUN. Walaupun Khalid ada memaklumkan kepadanya mengenai hasrat Kerajaan PR Selangor untuk mengadakan sidang DUN tergempar itu tetapi beliau masih belum menerima lagi representasi bertulis daripada Menteri Besar Selangor tambah beliau lagi.

Mengenai keperluan majoriti dua pertiga bagi membolehkan sesuatu undang-undang itu dipinda, Datuk Teng Chang Khim berkata, berkemungkinan Menteri Besar Selangor, Khalid boleh mempengaruhi anggota dewan daripada Barisan Nasional untuk menyokongnya.

Sebenarnya ini semua telah membuktikan bahawa Khalid telah tewas dan terpaksa akur diatas undang-undang perlembagaan Tubuh Kerajaan Negeri Selangor, tetapi beliau masih engkar demi survival politik PR bagi memuaskan nafsu dan kehendak pentadbiran Kerajaan PR Selangor.

patuhilah nasihat Sultan Selangor tu Khalid....!!! Tak payah buat drama lagi....!!!!!

2 comments:

Bingai @ Bangang said...

keadaan ini memperlihatkan betapa bijaksananya Paduka Tuanku menangani masaalah dalam negeri baginda. Masih belum terkeluar titah murka baginda walaupun telah diaibkan begitu rupa. Masih lagi memberikan nasihat dan pandangan yang sewajarnya.

Siapa raja yang berjiwa rakyat dan RAKYAT YANG BERJIWA RAJA sekarang?

DAULAT TUANKU!

Aku yang Bingai
Politik: Apa yang ko merepek ni MB oiiii!!!

Anonymous said...

Ni la yang dikatakan pipit hendak menjadi enggang..rakyat cuba untuk menjadi raja.. kononnya telus, demokrasi...telus abah ko la Khalid ga ga ga gagap...

Bodohnya melantun-melantun, ko ingat jawatan MB tue dah besar sangat sampai titah Sultan pun nak dicampakan ke longkang...

Sultan titahkan lain, lain yang disampaikan kepada rakyat..bodoh piang, bangang...

Sakit betul hati aku dengan MB paling bangang dalam sejarah peradaban manusia ni..jadah..mmg haramjadah punye MB..haaikk ptttuiiihhh...bagi punya Khalid babi..

TOP HOT ARTIKEL

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...